Kultura i sztuka 1945-1989

10.09.2013 aktualizacja 22.08.2016

Kalendarium – wybrane wydarzenia z historii polskiej muzyki rockowej do roku 1989

Czesław Niemen. Fot. PAP/R. Okoński Czesław Niemen. Fot. PAP/R. Okoński

Kalendarium – wybrane wydarzenia z historii polskiej muzyki rockowej do roku 1989

28 kwietnia 1959 r. -  występ zespołu Franciszka Walickiego Rhytm and Blues w gdańskim klubie „Rudy Kot”. Grupa wykonywała przeboje rock’and’rolla w języku angielskim. Występy zespołów rockandrollowych wzbudziły tak wiele emocji, że Ministerstwo Kultury zaczęło uważać muzykę rockową, a zwłaszcza ekscesy, jakie w opinii władz terenowych, towarzyszyły występom, za zagrożenie. W związku z tym, aby nie epatować zakazaną i przywołującą negatywne skojarzenia nazwą zaczęto używać pojęcia big beat1.  Powstały wówczas takie zespoły jak Czerwono-Czarni, czy Niebiesko-Czarni, których repertuar opierał się na anglojęzycznych przebojach (Locomotion, Teddy bear). 

1961 r.  – ukazuje się pierwsza w Polsce płyta rock-and-rollowa.

1962 r. – I Festiwal Młodych Talentów w Szczecinie, na którym to zespół Niebiesko-Czarni hasłem Polska młodzież śpiewa polskie piosenki wprowadził nowy rozdział w historii polskiej piosenki. Od tej pory na scenie królowały lepsze bądź gorsze teksty, ale śpiewane w rodzimym języku.  Na festiwalu pierwsze kroki stawiali m.in. Krzysztof Klenczon, Helena Majdaniec, Czesław Niemen, czy Karin Stanek.

1963 r. - I Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu.

Przecież to nie był tylko jeden gatunek, ale wszystkie rodzaje muzyki. Można było posłuchać, co robią polskie zespoły.2 Festiwale gromadziły młodych ludzi pragnących żywego kontaktu z muzyką, chwili wolności i swobody. Młodzi ludzie ze śpiworami podróżują po Polsce, by „być razem” ze swoim pokoleniem, w poczuciu odrębności i niechęci do systemu politycznego, do rodziców. Na koncertach w tym czasie po raz pierwszy prawie nie ma MO i służb porządkowych. I nie są potrzebne: młodzi ludzie sami podejmują współodpowiedzialność i samorządność w swych „enklawach wolności

1965 r. – powstają zespoły: Czerwone Gitary, Polanie, Skaldowie, Blackout (późniejszy Breakout). Pierwsi, porównywani do The Beatles, zyskali ogromną popularność dzięki prostym, łatwym i przyjemnym piosenkom. Skaldowie stworzyli własny, odwołujący się do folkloru styl muzyczny, a grupa Breakout była pionierem jazz rocka w Polsce.

1967 r. – nagroda specjalna na V KFPP w Opolu dla Czesława Niemena i zespołu Akwarele za piosenkę Dziwny jest ten świat, uznawaną za pierwszy polski protest song

1968 r. – premiera mszy beatowej  Katarzyny Gaertner  Pan przyjacielem moim w wykonaniu Czerwono-Czarnych, w kościele w Podkowie Leśnej.

1971 r. – powstaje zespół SBB -  jedna z najciekawszych grup na polskim rynku muzycznym lat 70-tych, grająca blues i jazz rocka.

1973 r. – pierwsza polska rock-opera Naga w wykonaniu Niebiesko-Czarnych.

1978 r. -  pod kolejnym propagandowym hasłem Muzyka Młodej Generacji pojawiają się na polskiej scenie zespoły takie, jak m.in. Maanam, Kasa Chorych, Perfect, czy Kombi.

1979-1980 – czas festiwali rockowych gromadzących po kilkanaście tysięcy ludzi. To także pierwszy festiwal w Jarocinie (początkowo lokalny pod nazwą Wielkopolskie Rytmy Młodych, a  od 1980 r. Ogólnopolski Festiwal Muzyki Młodej Generacji). W 1983 r. nastąpiła zmiana nazwy na Festiwal Młodych Muzyków. Festiwal odbywał się bez przerwy do 1994 r.  Wśród zespołów występujących na jarocińskiej scenie znaleźli się m.in. Dezerter, Moskwa, Siekiera, Armia, TSA, Aya RL, Republika czy Dżem. Jarocin był centrum muzyki w Polsce, taką kolebką i Mekką. Zresztą to był tak naprawdę największy festiwal. Poza tym był zjazdem ludzi, spotkaniem, możliwością zobaczenia polskiej sceny, jaka jest naprawdę. \

Przecież to nie był tylko jeden gatunek, ale wszystkie rodzaje muzyki. Można było posłuchać, co robią polskie zespoły.2 Festiwale gromadziły młodych ludzi pragnących żywego kontaktu z muzyką, chwili wolności i swobody. Młodzi ludzie ze śpiworami podróżują po Polsce, by „być razem” ze swoim pokoleniem, w poczuciu odrębności i niechęci do systemu politycznego, do rodziców. Na koncertach w tym czasie po raz pierwszy prawie nie ma MO i służb porządkowych. I nie są potrzebne: młodzi ludzie sami podejmują współodpowiedzialność i samorządność w swych „enklawach wolności

1982-1983 – złote lata polskiego rocka. Na polskiej scenie rockowej pojawiły się zespoły punkowe (m.in. Dezerter, Siekiera, TZN Xenna, KSU);  nowofalowe (m.in. Republika, Brygada Kryzys, Armia, Tilt, Aya RL, Klaus Mitffoch, Kult); heavymetalowe (m.in. TSA, Turbo, KAT); reaggowe (m.in. Izrael, Daab).

1989 r.  - przemiany społeczno-polityczne przyniosły nową eksplozję młodych zespołów rockowych – pojawiły się Wilki, Hey, Ira, Proletariat czy Closterkeller.

(MHP)

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL