Polska po 1989 roku

19.04.2017

Wiceminister kultury: Polska jest już zamożniejsza, może być ładniejsza

Konferencja prasowa w Bydgoszczy nt. kampanii "Krajobraz mojego miasta" w ramach Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków - od lewej: wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz, wiceminister kultury, Generalny Konserwator Zabytków prof. Magdalena Gawin, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa prof. Małgorzata Rozbicka, wiceprezydent Bydgoszczy Iwona Waszkiewicz. Fot. PAP/T. Żmijewski Konferencja prasowa w Bydgoszczy nt. kampanii "Krajobraz mojego miasta" w ramach Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków - od lewej: wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz, wiceminister kultury, Generalny Konserwator Zabytków prof. Magdalena Gawin, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa prof. Małgorzata Rozbicka, wiceprezydent Bydgoszczy Iwona Waszkiewicz. Fot. PAP/T. Żmijewski

Polska jest już zamożniejsza, na pewno może być ładniejsza. Reguły zarządzania przestrzenią miejską powinny być standardem - powiedziała w środę w Bydgoszczy wiceminister kultury i Generalna Konserwator Zabytków Magdalena Gawin.

W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków Gawin promowała w środę kampanię społeczną "Krajobraz mojego miasta". "Promujemy estetykę miasta. Chodzi o to, żeby spojrzeć na miasto (...), żeby wyostrzyć spojrzenie na kwestie, które do tej pory były zaniedbane. Polska jest już zamożniejsza, może być na pewno ładniejsza" - oceniła Gawin na konferencji prasowej.

"Chodzi o to, żeby zachwycać się nie tylko krajami zachodnimi i południowymi, mówić, że ładnie jest we Francji, Szwecji, Szwajcarii i Norwegii, ale żebyśmy podobne standardy estetyczne wdrażali we własnym kraju" - zauważyła.

W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków wiceminister kultury Magdalena Gawin promowała w środę w Bydgoszczy kampanię społeczną "Krajobraz mojego miasta". "Promujemy estetykę miasta. Chodzi o to, żeby spojrzeć na miasto (...), żeby wyostrzyć spojrzenie na kwestie, które do tej pory były zaniedbane. Polska jest już zamożniejsza, może być na pewno ładniejsza" - oceniła.

Wiceminister podkreśliła, że kampania zachęca m.in. do walki z chaosem reklamowym na budynkach, ulicach i placach, poprzez przyjmowanie przez samorządy tzw. uchwał reklamowych. "Mówimy o regułach zarządzania przestrzenią miejską, które są pewnym standardem obowiązującym w wielu krajach zachodnich i południowych, a ciągle nie są standardem w Polsce. Do tej pory, po 1989 r., po upadku komunizmu, przykładaliśmy bardzo niewielką wagę do estetyki krajobrazu. Uważaliśmy, że jest to w jakiejś kolejności bardzo odległe zadanie. Teraz już przyszła kolej, aby estetykę krajobrazu bardzo promować i przede wszystkim wdrażać w życie" - mówiła.

Gawin zwróciła uwagę, że dbałość o estetykę krajobrazu wpływa na rozwój miast, wzrost liczby inwestycji i zwiększenie ruchu turystycznego. Wskazała, że są trzy sposoby zaprowadzenia ładu: parki kulturowe, plany zagospodarowania przestrzennego i uchwały reklamowe.

"Chcemy przekonać samorządowców, że warto, należy i trzeba przyjąć uchwałę reklamową. Nie walczymy z reklamą, każdy sklep, przedsiębiorca prawo do szyldu. Chodzi o to, aby na poziomie samorządów, które mają własne budżety, odpowiadają za plany zagospodarowania przestrzennego, obowiązywały pewne reguły dotyczące np. szyldu reklamowego, wielkości i koloru czcionki, a na obszarach historycznych elewacje budynków były zharmonizowane" - zaznaczyła wiceminister.

Zdaniem Gawin na samorządach lokalnych spoczywa ogromna rola w kształtowaniu estetyki krajobrazu, gdyż nie dla się tego zrobić z poziomu urzędu centralnego. Wiceszefowa MKiDN zapewniła też, że resort "nie zapomni o samorządach, które jako pierwsze wprowadzą uchwały reklamowe".

Za kampanię "Krajobraz mojego miasta" odpowiada Narodowy Instytut Dziedzictwa, który podlega MKiDN.

Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa Małgorzata Rozbicka: Doszliśmy do punktu, gdzie wszyscy zaczęliśmy zauważać, że bałagan przestrzenny, panujący chaos reklamowy wokół nas, który może jest przejawem oczekiwanej wolności, stwarza już pewne problemy. Wszyscy odczuwamy, że należy to porządkować.

"Doszliśmy do punktu, gdzie wszyscy zaczęliśmy zauważać, że bałagan przestrzenny, panujący chaos reklamowy wokół nas, który może jest przejawem oczekiwanej wolności, stwarza już pewne problemy. Wszyscy odczuwamy, że należy to porządkować - zwłaszcza, że swobodnie podróżujemy po świecie i widzimy, że te sprawy jednakowoż są regulowane są w krajach, podobnie jak Polska cieszących się wolnością" - powiedziała dyrektor NID Małgorzata Rozbicka.

Zaznaczyła, że kampania zainaugurowana została w sierpniu 2016 r. cyklem audycji w radiowej Trójce, poświęconych szeroko pojętemu ładowi przestrzennemu. Kolejnym wydarzeniem była w grudniu 2016 r. premiera filmu "Krajobraz mojego miasta", a niedawno została uruchomiona strona internetowa (www.krajobrazmojegomista.pl).

Drugi pokaz filmu odbył się podczas odbył się środę w Bydgoszczy podczas spotkania wiceminister Gawin i dyrektor Rozbickiej z samorządowcami z kraju. Kolejne pokazy mają odbyć się podczas spotkania z opiekunami pomników historii w Łodzi i podczas Europejskich Dni Dziedzictwa Narodowego.

"Film przedstawia kluczowe elementy krajobrazu, który nas otacza w miastach, a jednocześnie jest filmem instruktażowym. Staraliśmy się wskazać pewne drogi, rozwiązania prawne, które mogą wspomóc samorządy. NID próbuje też innymi sposobami wspomagać samorządowców. Mniej więcej wraz w miesiącu wyjeżdżamy do kolejnych województwa i prowadzimy szkolenia, dotyczące m.in. tych aspektów, często są to rodzaje paneli z udziałem ekspertów" - mówiła Rozbicka.

Zwieńczeniem obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków w Bydgoszczy będzie wieczorem uroczysta gala w Operze Nova, w czasie której zostaną uhonorowani laureaci 42. edycji konkursu "Zadbany Zabytek". Nominowanych zostało 17 obiektów w sześciu kategoriach. (PAP)

rau/ agz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL