Kultura i sztuka po 1989 roku

20.05.2018

Producentka filmu "Zimna wojna": nagroda dla Pawlikowskiego to wspólny sukces

Paweł Pawlikowski tworzy kino autorskie, więc nagroda dla najlepszego reżysera w Cannes jest najbardziej zasłużona; to wyróżnienie indywidualne, ale także wspólny sukces - powiedziała PAP producentka filmu "Zimna wojna" Ewa Puszczyńska.

Podczas sobotniej uroczystości rozdania nagród 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes Paweł Pawlikowski otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera za dramat "Zimna wojna". Film walczył również o najważniejszą nagrodę festiwalu - Złotą Palmę.

Jego producentka Ewa Puszczyńska w niedzielnej rozmowie z PAP oceniła, że obraz Pawlikowskiego "został przyjęty w Cannes bardzo dobrze" - zarówno przez krytyków, jak i festiwalową publiczność.

Jak dodała, nagroda za reżyserię - mimo, że indywidualna - "to oczywiście wspólny sukces". Określiła ją także mianem "najbardziej zasłużonej i najlepszej, jaką mogliśmy dostać", "dlatego, że to jest kino absolutnie autorskie i wszystko - cały kształt filmu, to jak grają aktorzy, jak wygląda scenografia, jak ten film tak naprawdę jest stworzony - to jest +piętno+ Pawła (Pawlikowskiego)".

Producentka "Zimnej wojny" - pytana o sposób pracy z tym reżyserem - zaznaczyła, że "jeżeli się zna i akceptuje metodę, jaką on pracuje, to po prostu podróżuje się razem z nim aż do samego końca, nie zważając na to, że po drodze są góry, doliny, wyboje i że jest trudno". "To była wspólna praca i wspólny cel" - oceniła.

Jak dodała Puszczyńska, która współpracowała z Pawlikowskim również przy produkcji nagrodzonej Oscarem "Idy", "Zimna wojna" "to większy film, z większym budżetem, ale sama metoda i sposób pracy oraz proces tworzenia był dokładnie taki sam, czyli tutaj nie było żadnych niespodzianek". "Wiedzieliśmy czego się spodziewać, decydując się na współpracę z Pawłem (Pawlikowskim)" - powiedziała.

Puszczyńska zwróciła również uwagę na coraz częstsze zjawisko międzynarodowych koprodukcji filmowych, spowodowane - jej zdaniem - faktem, że "coraz trudniej jest finansować film z jednego rynku". "Jeżeli mamy bardzo dobry projekt, scenariusz, przy którym stoi jeszcze nazwisko bardzo dobrego reżysera, to wtedy trzeba zapraszać partnerów z innych krajów, żeby sfinansować film" - oceniła. "Myślę, że będzie to coraz częstsze zjawisko" - dodała.

autorka: Nadia Senkowska

nak/ agz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL