Kultura i sztuka po 1989 roku

03.01.2017

Ciało jako instrument działania - premiera "So Emotional" w Nowym Teatrze

Spektakl wykorzystujący choreografię i muzykę do opowieści o ciele i jego zdolności do działania - premiera "So Emotional" Przemysława Kamińskiego, Mateusza Szymanówki i Marty Ziółek odbędzie się 7 stycznia w warszawskim Nowym Teatrze.

Projekt powstał w ramach cyklu "Atawizm tańca. Przestrzenie choreografii". "Szukamy współczesnej emocjonalności i tego, w jaki sposób ona funkcjonuje w dzisiejszym świecie" - mówił jeden z twórców Przemysław Kamiński, podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami w warszawskim gmachu Nowego Teatru.

"Używamy ciała, tańca, współczesnej choreografii do badania i rozbrojenia tej emocjonalności. Ciało jest medium, które jest nam najbliższe, w którym najwięcej zostało zapisane. To odkrywanie tego zapisu, w kontekście emocjonalnym, jest sednem tego projektu. Odkrywanie tego, gdzie te emocje są ulokowane i jak działają" - podkreślił.

Opowiadał: "+emocja+ etymologicznie oznacza +w ruchu+. Poprzez ciało +przepuszczamy+ ruch i tzw. +ready made'y+ - istniejące już formy, które pochodzą z bardzo różnych źródeł, od pop-kultury przez ikonografię XVII- i XIX-wieczną, podręczniki do aktorstwa". "Nawiedzają nas te formy, z którymi staramy się wejść z nimi w relację" - mówił.

Według Kamińskiego relacja człowieka i ciała mu przynależnego jest złożona - ciało bywa zarówno narzędziem, jak i przeszkodą; relacja ta jest rozwijana w trakcie przedstawienia. "Jej nieokreśloność jest dla nas najciekawszym zagadnieniem. W trakcie pracy przyglądaliśmy się funkcjonowaniu ciała, tego, w jaki sposób ruch może być inicjowany +od środka+ ciała. Każdy taki proces pozwala pracować nad świadomością ciała i świadomym jego użyciem" - ocenił.

Jak podkreślił, narzędziem pracy tancerza jest głównie jego ciało. "Mamy doświadczenie pracy z naszymi ciałami, pewną edukację. Każdy proces twórczy jest jednak odkrywaniem ciała na nowo i definiowaniem go w określonych warunkach, określonej ramie choreograficznej, w której tworzymy" - przekonywał twórca "So Emotional".

Jak przyznał, przy pracy nad spektaklem wiele korzystał z historycznej ikonografii, malarstwa, a także rzeźby. "Przyglądamy się jednak także temu, co dzieje się w popkulturze i w jaki sposób nacechowana jest ona emocjonalnie".

Koncepcja: Przemysław Kamiński, Mateusz Szymanówka, Marta Ziółek; choreografia i performans: Przemysław Kamiński, Marta Ziółek; dramaturgia: Mateusz Szymanówka; muzyka: Lubomir Grzelak; reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński.(PAP)

pj/ masl/ mow/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL