Kultura i sztuka po 1989 roku

24.09.2017

Łódź: finałowy koncert konkursu na operę "Człowiek z Manufaktury"

Małgorzata Walewska (3L) wykonuje partię Zofii w I akcie opery „Człowiek z Manufaktury” w Teatrze Wielkim w Łodzi; obok siedzą Wojciech Pszoniak (2L) i Katarzyna Brochocka (L). Fot. PAP/G. Michałowski Małgorzata Walewska (3L) wykonuje partię Zofii w I akcie opery „Człowiek z Manufaktury” w Teatrze Wielkim w Łodzi; obok siedzą Wojciech Pszoniak (2L) i Katarzyna Brochocka (L). Fot. PAP/G. Michałowski

Z udziałem Małgorzaty Walewskiej i Wojciecha Pszoniaka w Teatrze Wielkim w Łodzi odbył się finał konkursu na operę "Człowiek z Manufaktury". W niedzielę swoje propozycje I aktu opery przedstawiło dwoje kompozytorów – Rafał Janiak i Katarzyna Brochocka.

Niedzielna prapremiera dwóch wariantów I aktu opery, stworzonych przez młodych kompozytorów do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, miała na celu wyłonienie zwycięzcy konkursu ogłoszonego przez łódzki Teatr Wielki i Manufakturę w maju ubiegłego roku.

Akcja "Człowieka z Manufaktury" toczy się pod koniec XIX wieku w wielokulturowej Łodzi; jednym z bohaterów utworu jest Izrael Kalmanowicz Poznański – żydowski "król bawełny". To postać historyczna, ale jej życie nie jest treścią libretta – jedynie inspiracją do bardziej uniwersalnych rozważań na temat wyzysku, dyskryminacji i sprawiedliwości społecznej.

Wojciech Pszoniak, który w spektaklu kreuje postać fikcyjnego poety-terrorysty Przybysza, zaznaczył przed występem, że od czasu zagrania Moryca Welta w "Ziemi Obiecanej" Wajdy, czuje się bardzo związany z Łodzią. Tym razem ma zagrać osobę "naprawdę złą"; jego rola różni się od klasycznych operowych partii, ponieważ oprócz śpiewu składają się na nią także recytacje.

Mezzosopranistka Małgorzata Walewska zaśpiewała partię Zofii – wymyślonej przez scenarzystkę postaci, która prowadzi chór robotnic w fabryce Poznańskiego i przekonuje fabrykanta, by ulżył ciężkiej doli swoich pracowników.

W poprzednich etapach konkursu jury w składzie: prof. Urszula Kryger, Elżbieta Penderecka, Joanna Wnuk-Nazarowa, prof. Krzysztof Penderecki, dr Wojciech Rodek i dr hab. Maciej Tworek spośród ok. 40 kompozytorów wybrało czterech finalistów, którzy w styczniu zaprezentowali swoje kompozycje na scenie łódzkiej opery.

Jury najbardziej spodobała się wówczas muzyka stworzona przez Rafała Janiaka, natomiast publiczność zagłosowała na Katarzynę Brochocką – tym samym oboje przeszli do finału konkursu, zobowiązując się do skomponowania I aktu opery, który został wykonany w niedzielę.

Obok Walewskiej i Pszoniaka, którzy wystąpili w obu wersjach I aktu "Człowieka z Manufaktury", na scenie pojawili się soliści, chór i orkiestra łódzkiej opery pod batutą Vladimira Kiradijeva.

Werdykt jury zostanie ogłoszony 10 października. Zwycięzca konkursu otrzyma 45 tys. zł (30 tys. zł Grand Prix i 15 tys. zł honorarium za skomponowanie II aktu opery) i zostanie zobowiązany do ukończenia opery do 30 listopada.

Jej prapremiera zaplanowana jest na listopad 2018 roku. Powstanie też wersja plenerowa opery, która zostanie wystawiona w maju na rynku Manufaktury.

autor: Agnieszka Grzelak-Michałowska

edytor: Dorota Skrobisz (PAP)

agm/ skr/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL