Kultura i sztuka po 1989 roku

04.12.2016

Lublin: opera „Umarłe miasto” w reż. Mariusza Trelińskiego

Mariusz Treliński. Fot. PAP/StrefaGwiazd/M. Kmieciński Mariusz Treliński. Fot. PAP/StrefaGwiazd/M. Kmieciński

Centrum Spotkania Kultur w Lublinie będzie jednym z producentów opery Ericha Wolfganga Korngolda „Umarłe miasto” w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Premiera widowiska odbędzie się w czerwcu przyszłego roku w Warszawie, a w Lublinie - we wrześniu.

Opera „Umarłe miasto” powstaje w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Koproducentami spektaklu są Gran Teatre del Liceu w Barcelonie oraz Centrum Spotkanie Kultur w Lublinie.

„To jedna z pierwszych koprodukcji w Polsce” – powiedział reżyser Mariusz Treliński. Dodał, że ponieważ dzieła operowe są bardzo drogie, większość teatrów operowych na świecie wspólnie produkuje spektakle. Ostatnia opera w reż. Trelińskiego „Tristan i Izolda” (której pokaz otwierał we wrześniu sezon w Metropolitan Opera) była też koprodukcją teatrów operowych z Baden Baden, Nowego Jorku, Warszawy i Pekinu.

„Centrum Spotkania Kultur wchodzi w światowy obieg kultury” – powiedział dyrektor Centrum Piotr Franaszek.

Bohaterem „Umarłego miasta” jest Paul, który rozpacza po śmierci ukochanej kobiety, nie wychodzi z domu, traci nadzieję i sens życia. W pewnym momencie przychodzi do niego kobieta, która jest identyczna jak jego ukochana, co wywołuje serię różnych, nieraz dramatycznych wydarzeń - świat umarłych miesza się ze światem żywych, a bohaterowie krążą między snem i jawą.

Dla Trelińskiego „kluczem do tej opowieści jest kino”, które istnieje na całym świecie i jego język jest czytelny dla większości publiczności. „My prowadzimy tę historię praktycznie jak thriller: Co stało się z poprzednią kobietą? Na czym polega to spotkanie? Kim jest nasz główny bohater?” – mówił Treliński.

W scenicznej realizacji – jak zapowiada reżyser – ma to być opowieść, „która dzieje się całkowicie w umyśle bohatera”, a w jego mieszkaniu, jak we śnie, zmieniają się rozmiary, organizacja przestrzeni, kolory, mieszkańcy.

Treliński podkreślił, że Korngold skomponował „Umarłe miasto” jako dwudziestoparolatek, a opera ta wystawiona było w ponad 30 krajach świata. Według Trelińskiego opowiadając historię miłosną i kryminalną autor dotyka też innych, bardziej skomplikowanych wymiarów i znaczeń np. konfrontacji ludzkich idealnych wyobrażeń z rzeczywistością.

„Umarłe miasto” - opera trzyaktowa – po raz pierwszy wystawione zostało w 1920 r. w Hamburgu i Kolonii. Libretto napisał Paul Schott w oparciu o powieść belgijskiego symbolisty Georgesa Rodenbacha „Bruges-la-Morte” (1892). Polska premiera tej opery pod tytułem „Zamarły gród”, odbyła się we Lwowie w 1928 r.

Erich Wolfgang Korngold (1897-1957) austriacki muzyk, kompozytor, dyrygent i pianista, od najmłodszych lat wykazywał wyjątkowy talent muzyczny. W latach 1919-1922 był dyrygentem Opery kameralnej w Hamburgu. W latach 30. XX w. wyjechał do USA i pisał dla Hollywood. Był czterokrotnie nominowany do Oscara i dwukrotnie go otrzymał.

Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, które rozpoczęło działalność w kwietniu, to największa inwestycja w infrastrukturę kultury w Lubelskiem. Łączny koszt budowy wyniósł prawie 172 mln zł, z czego 129 mln zł to dotacja unijna.

Centrum powstało w miejscu, gdzie ponad 40 lat temu rozpoczęto budowę gmachu teatru, w którym miały być trzy sale z łączną liczbą miejsc dla 2,3 tys. widzów. Zaplanowana z rozmachem inwestycja utknęła już w latach 70. XX w. Oddano do użytku tylko część budynku, w której mieści się Filharmonia Lubelska i Teatr Muzyczny. Niedokończona część gmachu, ogrodzona drewnianym płotem, przez wiele lat niszczała. Lublinianie nazywali obiekt "teatrem w budowie".

Powierzchnia nowego gmachu Centrum wynosi blisko 30 tys. mkw. Jest w nim m.in. nowoczesna, wielofunkcyjna sala widowiskowa na tysiąc miejsc, sala kameralna na 200 miejsc i kinowa na 64 miejsca. Na fasadzie budynku zamontowany jest ekran multimedialny, na którym można m.in. transmitować na żywo wydarzenia kulturalne.(PAP)

ren/ agz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL