Kultura i sztuka w okresie międzywojennym

13.10.2017

Obraz Wyczółkowskiego w kolekcji Muzeum Tatrzańskiego

L. Wyczółkowski, Limba w Tatrach. Źródło: Muzeum Tatrzańskie L. Wyczółkowski, Limba w Tatrach. Źródło: Muzeum Tatrzańskie

Muzeum Tatrzańskie wzbogaciło swoją kolekcję dzieł sztuki o obraz Leona Wyczółkowskiego „Limba w Tatrach” inspirowany sztuką japońską. Dzieło można oglądać od piątku do 7 stycznia w gmachu głównym Muzeum Tatrzańskiego przy zakopiańskich Krupówkach.

Obraz zostały zakupiony dzięki dofinansowaniu ministra kultury za 47 tys. zł w domu aukcyjnym i pochodzi z prywatnej kolekcji.

„Bardzo się cieszymy, że obraz znalazł się w naszej kolekcji, w której mamy już dzieła Wyczółkowskiego, ale są to głównie grafiki. Wyczółkowski jest bardzo znany ze swoich tatrzańskich pejzaży, które na rynku dzieł sztuki nie często można znaleźć, a jeżeli już są, to osiągają duże ceny” – mówiła Helena Pitoń z działu sztuki Muzeum Tatrzańskiego.

Leon Wyczółkowski uznawany jest za jednego z najwybitniejszych pejzażystów tatrzańskich. Nowo nabyty obraz został namalowany w 1917 r. i przedstawia limbę znad Morskiego Oka na tle górskich szczytów. Obraz wykonany jest techniką akwarelową połączoną z kredką litograficzną.

W 1917 r. Leon Wyczółkowski przebywał w Zakopanem, skąd odbywał wyprawy w Tatry w poszukiwaniu inspiracji. Najczęściej udawała się nad Morskie Oko i Czarny Staw pod Rysami. Wówczas powstało wiele prac o tematyce tatrzańskiej w różnych, zazwyczaj mieszanych technikach.

Jak wyjaśniła Pitoń, Wyczółkowski inspirował się sztuką japońską i właśnie te wpływy można odnaleźć w nowym nabytku Muzeum Tatrzańskiego. Wyczółkowski był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego japonizmu obok Olgi Bozańskiej, Józefa Pankiewicza, Juliana Fałata czy Stanisława Wyspiańskiego.

Malarz i grafik Leon Wyczółkowski (1852-1936) tworzył przez blisko sześćdziesiąt lat. Pozostawił kilka tysięcy dzieł o wszechstronnej tematyce. Cechą charakterystyczną jego indywidualności były nieustanne poszukiwania własnych i ciągle nowych środków ekspresji. Istotną treścią jego malarstwa były kolor i światło.(PAP)

Autor: Szymon Bafia

Edytor: Agata Zbieg

szb/ agz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL