Kultura i sztuka po 1989 roku

15.11.2017

Od piątku 4. Festiwal Nowego Teatru – 56. Rzeszowskie Spotkania Teatralne

„Nowe mitologie” to temat przewodni 4. edycji Festiwalu Nowego Teatru, który jest jednocześnie 56. edycją Rzeszowskich Spotkań Teatralnych. Impreza rozpocznie się w piątek i potrwa do 26 listopada. W jej programie przewidziano około 20 wydarzeń artystycznych.

Sekretarz literacki Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, organizatora Spotkań, Julia Lizurek wyjaśniła, że hasło przewodnie tegorocznej edycji zostało „wyprowadzone z intensywnej obecności na scenie klasyki, zwłaszcza romantycznej i postromantycznej". „Chcemy zobaczyć, w jaki sposób artyści usiłują porządkować chaos w obszarze zbiorowej wyobraźni, obrazując rozłamy i traumy, wywołując z zakamarków przeszłości +widma+ i +upiory+, ale też tworząc nowe scenariusze odnowy społecznej” – dodała Lizurek.

Głównym elementem Festiwalu są prezentacje spektakli konkursowych. W tym roku będzie ich osiem. Jako pierwszy ze spektaklem konkursowym wystąpi rzeszowski Teatr im. Wandy Siemaszkowej - gospodarz Spotkań; będzie to „Beze mnie” Michaela Muellera w reżyserii Tomasza Cymermana.

W kolejnych dniach zostaną wystawione: „Będzie Pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk” Agaty Dudy-Gracz i w jej reżyserii w wykonaniu Teatru Nowego z Poznania; „Św. Idiota” według Fiodora Dostojewskiego w reż. Janusza Opryńskiego, w którym zaprezentuje się Teatr Polski z Bielska-Białej; „Ślub” Witolda Gombrowicza, w wykonaniu aktorów teatrów z Opola i Szczecina w reżyserii Anny Augustynowicz.

Publiczność będzie mogła obejrzeć jeszcze „Bzika. Ostatnią minutę” Jana Czaplińskiego z udziałem aktorów Teatru Współczesnego w Szczecinie, który wyreżyserowała Ewelina Marciniak; „Gdyby Pina nie paliła, to by żyła” Aldony Kopkiewicz w reż. Cezarego Tomaszewskiego, na który zaprosi teatr z Wałbrzycha; „Sekretne życie Friedmanów Marcina Wierzchowskiego (także reżyser) i Daniela Sołtysińskiego, w którym zaprezentuje się zespół Teatru Ludowego w Krakowie.

Na zakończenie zmagań konkursowych wystąpi Teatr Powszechny w Warszawie, który pokaże „Chłopów” według Władysława Reymonta, w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego.

„W trakcie dziesięciu festiwalowych dni będziemy próbowali rozstrzygnąć kwestię czy potrafimy tworzyć nowe projekty i narracje. Idei i inspiracji będziemy poszukiwać wśród dawnych, kanonicznych tekstów, na styku realności i świata wirtualnego, kreowanego przy użyciu nowych mediów. Przyjrzymy się temu, jak przeszłość odbija się w teraźniejszości, za czym tęsknimy, czego nie powinniśmy zapomnieć, a co już zdążyliśmy. Wraz z artystami spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, co nadaje nam tożsamość i świadczy o naszym istnieniu” – zaznaczyła Lizurek.

Po obejrzeniu wszystkich przedstawień konkursowych jury festiwalowe, które utworzą młodzi krytycy rekrutujący się z akademii teatralnych z całego kraju, wyłoni laureatów w trzech kategoriach: najlepszy spektakl, osobowość artystyczna i młody twórca. Ponadto nowością tegorocznej edycji będzie przyznanie nagrody dziennikarzy i nagrody publiczności.

Dopełnieniem 4. edycji Festiwalu będą dwa moduły: „Dybuki. Przepisywanie pamięci”, obejmujący działania artystyczne z pogranicza teatru, performansu i sztuk wizualnych, oraz „Nowy Teatr/Europa”, będący uzupełnieniem polskiego „nowego teatru" o dokonania artystów słowackich.

W pierwszym z nich znajdą się projekty zainicjowane przez Pawła Passiniego: koncert „Obecni” i projekcja performatywna „Dybuk” Szymona An-skiego, Michała Waszyńskiego i Artura Pałygi, a także panel dyskusyjny, pokaz filmu dokumentalnego Anny Gruskovej - „Rabinka” oraz czytania performatywne w reżyserii Tomasza Węgorzewskiego.

Z kolei w ramach przeglądu nowego teatru europejskiego widzowie zobaczą dwie słowackie produkcje, które w piątkowe popołudnie i wieczór otworzą tegoroczne Spotkania. Będzie to: „Cells/Komórki” Slavy Daubnerovej oraz „Dziennik Anny Frank” w reżyserii Ondrej Šoth z Państwowego Teatru w Koszycach.

„Ich twórcy czerpiąc z biografii dwóch artystek: rzeźbiarki Louise Bourgeois i autorki jednego z najsłynniejszych pamiętników na świecie opisujących przeżycia II wojny światowej - Żydówki Anny Frank, tworzą eksperymentalne projekty, łączące w sobie różne konwencje teatralne” – zauważyła rzeczniczka rzeszowskiego teatru Jadwiga Jagoda Skowron.

Ponadto pod koniec Spotkań odbędzie się konferencja naukowa z udziałem naukowców z kilku uniwersytetów w kraju i Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Tradycyjnie przewidziano też pokazy dramalab, kinoteatru, spotkania z artystami, warsztaty i debaty.

Podobnie jak w poprzednich edycjach, także i w tym roku wydarzenia festiwalowe odbywać się będą nie tylko w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, który jest organizatorem imprezy, ale też w Szajna Galerii, BWA, Teatrze Maska w Rzeszowie i Sali Industrialnej w Hotelu Rzeszów.

4. Festiwal Nowego Teatru - 56. Rzeszowskie Spotkania Teatralne potrwają od 17 do 26 listopada i zakończą się galą finałową, podczas której zostanie ogłoszony werdykt jury. (PAP)

autor: Agnieszka Pipała

api/ agz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL