Inne

13.04.2018

Pociągi retro rozpoczynają kursy po najpiękniejszych trasach Małopolski

Inauguracyjny przejazd pociągiem retro na trasie Chabówka - Kasina Wielka – Mszana Dolna. Fot. PAP/G. Momot Inauguracyjny przejazd pociągiem retro na trasie Chabówka - Kasina Wielka – Mszana Dolna. Fot. PAP/G. Momot

Inauguracyjny przejazd pociągu retro w ramach tegorocznej edycji projektu "Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej" odbył się w piątek na trasie Kasina Wielka - Mszana Dolna. Zaplanowano 46 kursów zabytkowych składów po najpiękniejszych trasach regionu.

Władze województwa przeznaczyły na organizację przejazdów 400 tys. zł w ramach konkursu z dziedziny turystyki "Małopolska Gościnna". Na organizatora przedsięwzięcia wybrano - podobnie jak w latach poprzednich - Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei we współpracy ze Skansenem Taboru Kolejowego w Chabówce, największą tego typu placówką w Polsce.

„Projekt ma na celu promocję atrakcji turystycznych Małopolski poprzez organizację przejazdów historycznym taborem kolejowym ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce wraz z programem dodatkowych atrakcji” - zaznaczył w piątek Łukasz Wideł, wiceprezes Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

Inauguracja sezonu odbyła się w piątek na najwyżej położonej w Polsce stacji kolejowej Kasina Wielka. Znajduje się ona na trasie ponad 130-letniej dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, która uznawana jest za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce i w Europie.

Pierwszy ogólnodostępny kurs pociągu retro w ramach "Małopolskich Szlaków Turystyki Kolejowej" wyruszy w sobotę z Chabówki przez Suchą Beskidzką do Żywca i Węgierskiej Górki, leżących już na terenie woj. śląskiego.

W ramach czwartej edycji projektu "Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej" zaplanowano w ciągu roku 46 kursów pociągów retro po najpiękniejszych trasach kolejowych.

Projekt obejmuje ogólnodostępne przejazdy historycznym taborem kolejowym ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce wraz z atrakcjami na pokładzie pociągów oraz podczas postojów na poszczególnych stacjach i przystankach. W programie przejazdów przewidziano m.in: zwiedzanie lokalnych atrakcji turystycznych, pikniki peronowe, występy zespołów muzycznych, stoiska kulinarne czy też plenerowe rekonstrukcje historyczne. Przejazdy są biletowane i odpłatne, skierowane do turystów odwiedzających region i mieszkańców Małopolski.

Historyczne składy pociągów parowych z początku XX wieku zawitają m.in. do takich miejscowości, jak: Piwniczna, Muszyna, Krynica-Zdrój, Gorlice, Biecz, Wadowice, Andrychów, Tarnów czy Zakopane. Ostatni kurs zaplanowano na 9 grudnia.

Część tras skorelowano z wydarzeniami rocznicowymi i promocyjnymi, które będą odbywać się na terenie regionu, w szczególności związanymi z obchodami jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Według organizatorów, rozkład jazdy pociągów historycznych ułożono też w oparciu o przewidywane zamknięcia torowe z powodu licznych modernizacji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w Małopolsce w 2018 roku. Szczegółowe programy przejazdów oraz rezerwacje miejsc są dostępne na stronie www.kolejegalicyjskie.pl.

W zeszłym roku z przejazdów w ramach projektu skorzystało blisko 11 tys. podróżnych, którzy pokonali łącznie 3,3 tys. km liniami kolejowymi biegnącymi przez województwo. Odbyły się 42 przejazdy zabytkowych składów najbardziej malowniczymi trasami regionu.

Zabytkowy tabor z Chabówki gościł m.in. w Krakowie, Wieliczce, Tarnowie, Tuchowie, Stróżach, Bieczu, Gorlicach, Nowym Sączu, Krynicy, Zakopanem, Żywcu, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie, Wadowicach.(PAP)

autor: Rafał Grzyb

edytor: Anna Mackiewicz

rgr/ amac/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL