Auschwitz

12.02.2018

Holendrzy są pod wrażeniem wystawy prac byłego więźnia Auschwitz

Klisze pamięci. Labirynty”. Źródło: Centrum św. Maksymiliana Klisze pamięci. Labirynty”. Źródło: Centrum św. Maksymiliana

Holendrzy są pod ogromnym wrażeniem wystawy prac byłego więźnia niemieckich obozów Mariana Kołodzieja, którą można do wtorku oglądać w Muzeum Historyland w Hellevoetsluis – poinformowała w poniedziałek Natalia Zweekhorst z ambasady RP w Hadze.

Jak dodała, polscy dyplomaci starają się, by ekspozycję “Klisze pamięci. Labirynty”, będącą artystycznym zapisem obozowej gehenny, można było zobaczyć również w innych holenderskich miastach. “Wystawę planujemy pokazać w różnych miastach. Poszukujemy kolejnych partnerów. Wystawę zamówiło już od nas Muzeum Gdynia w Axel. Pokazana zostanie tam we wrześniu” – poinformowała Zweekhorst.

Wystawę w Hellevoetsluis można było oglądać od połowy stycznia. Na otwarcie przyszło ok. 100 osób. Obecni byli dziennikarze z trzech stacji telewizyjnych. Przed otwarciem wykład wygłosił dyrektor muzeum, historyk Arie van den Ban, który podkreślił, że nie było „polskich obozów”, lecz niemieckie.

Wystawę przygotowali franciszkanie z Centrum św. Maksymiliana w podoświęcimskich Harmężach w ramach projektu realizowanego z resortem spraw zagranicznych. W ub.r. zakonnicy wysłali do polskich placówek dyplomatycznych i przedstawicielstw RP w krajach, gdzie pojawiły się fałszywe określenia typu „polskie obozy koncentracyjne”, 60 pakietów, które zawierały m.in. 21 przygotowanych do druku prac Kołodzieja w wersji cyfrowej, a także albumy „Apokalipsa XX w. Świadectwo Mariana Kołodzieja nr 432” i film „Między piekłem, a niebem” Stanisława Markowskiego, przybliżający postać byłego więźnia.

Dotychczas z propozycji franciszkanów, oprócz ambasady w Hadze, skorzystali także polscy dyplomaci ze Słowacji.

Monumentalną ekspozycję „Klisze pamięci. Labirynty” Mariana Kołodzieja oglądać można w podziemiach kościoła w Centrum św. Maksymiliana Kolbego. Składa się z ponad 200 kompozycji rysunkowych oraz elementów dodatkowych, jak prycze, drewniane sylwety, krzyż z desek. Artysta tworzył je 16 lat. Prace przedstawiają wizję gehenny obozowej w niemieckim obozie Auschwitz, a jednocześnie uwypuklają heroiczne zwycięstwo odniesione tam przez polskiego franciszkanina św. Maksymiliana Kolbego, który oddał życie za współwięźnia Franciszka Gajowniczka.

Marian Kołodziej był plastykiem i scenografem. Po wybuchu II wojny próbował przedostać się do polskiego wojska we Francji. Został aresztowany przez gestapo. 14 czerwca 1940 r. Niemcy deportowali go do Auschwitz w pierwszym transporcie polskich więźniów. Do 1945 r. był więziony także w Gross-Rosen, Buchenwaldzie, Sachsenhausen i Mauthausen-Gusen.

Po wojnie ukończył krakowską ASP. Współpracował z teatrami w Gdańsku i Warszawie. Stworzył dekoracje do wielu filmów. Był twórcą ołtarzy w Gdańsku podczas pielgrzymek do Polski papieża Jana Pawła II w 1987 i 1999 r.

W ostatnich latach życia poruszał tematykę obozową. W 1992 r. doznał udaru mózgu. Rehabilitacją stało się tworzone od tego czasu dzieło życia: "Klisze pamięci. Labirynty". Artysta zmarł w 2009 r.

Centrum św. Maksymiliana jest ośrodkiem pamięci i modlitwy, a zarazem wotum wdzięczności za życie, dzieło i ofiarę Maksymiliana Kolbego. (PAP)

autor: Marek Szafrański

szf/ itm/

Wirtualny Spacer po wystawie

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL