Kultura i sztuka 1945-1989

29.05.2018

Prace Rosenstein i Maziarskiej na wystawie klasyków awangardy

Erna Rosenstein, Bez tytułu, 1965 rok. Źródło: DESA Unicum Erna Rosenstein, Bez tytułu, 1965 rok. Źródło: DESA Unicum

Erna Rosenstein i Jadwiga Maziarska należą do grona najważniejszych artystek XX-ego wieku nie tylko w Polsce, ale też w Europie. Ich prace są prezentowane na wystawie "Sztuka Współczesna: Klasycy awangardy po 1945 roku" w salonie DESA Unicum w Warszawie.

"W zdominowanym przez mężczyzn świecie walczyły o artystyczną niezależność. Erna Rosenstein i Jadwiga Maziarska przez długi czas funkcjonowały na uboczu życia artystycznego. W najlepszym wypadku ignorowane, często spotykały się z dotkliwą krytyką. Dziś obie uznawane są za jedne z najważniejszych artystek XX-ego wieku nie tylko w Polsce, ale też w Europie. Prace dwóch przyjaciółek pojawiły się na wystawie +Sztuka Współczesna: Klasycy awangardy po 1945 roku+ i będą też licytowane na późniejszej aukcji” - powiedziała PAP koordynatorka obu wydarzeń Anna Szynkarczuk.

Na wystawie prezentowany jest "Relief" Jadwigi Maziarskiej oraz trzy prace Erny Rosenstein.

Historia Jadwigi Maziarskiej i Erny Rosenstein to opowieść o kobiecej przyjaźni, która pomaga przezwyciężyć przeciwności losu. "Ela i Jadzia, bo tak z czułością zwracały się do siebie, poznały się w pracowniach Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Czas, w którym żyły i tworzyły, nie sprzyjał twórczości kobiet" - powiedziała Anna Szynkarczuk. "Choć należały do jednej z najważniejszych formacji artystycznych powojennej Polski, pozostawały na jej uboczu. W powojennym świecie sztuki kobieta była partnerką, kochanką, żoną, bywała muzą, przyjaciółką, ostoją, ale wciąż musiała walczyć o status niezależnej artystki, który mimo wszystko i tak nie mógł być porównywalny z tym, którym cieszyli się mężczyźni" - wyjaśniła.

"W obliczu dzisiejszego międzynarodowego zainteresowania twórczością Erny Rosenstein i Jadwigi Maziarskiej, trudno uwierzyć w ich drugorzędną rolę i druzgocące opinie znawców sztuki" - zaznaczyła Szynkarczuk.

Dziś obie artystki uważane są za innowatorki i pionierki, silne i wybitne osobowości artystyczne, a ich prace, prezentowane na licznych wystawach i szeroko opisywane przez historyków sztuki, nierzadko spotykają się z większym zainteresowaniem prace kolegów z II Grupy Krakowskiej.

Poza dziełami tych dwóch przedstawicielek awangardy na wystawie znalazły się także prace innych wybitnych polskich artystek 2 połowy XX wieku: Teresy Pągowskiej, Teresy Rudowicz, Judyty Sobel i Aleksandry Jachtomy. Eksponowanych jest w sumie ponad 80 dzieł najwybitniejszych polskich twórców, m.in. Wojciecha Fangora, Tadeusza Kantora, Jerzego Nowosielskiego, Jana Tarasina, Jana Lebensteina czy Ryszarda Winiarskiego.

"Chciałabym zwrócić uwagę na wielkoformatową pracę Jana Berdyszaka +Narożne passe-partout+; zgodnie z tytułem można ją eksponować na dwóch narożnych ścianach. To oryginalna, bardzo ciekawa praca w świetnym stanie, perfekcyjnie wykonana farbami akrylowymi na płótnie o grubej fakturze. Mamy też na wystawie obraz słynnego prowokatora z czasów PRL-u Andrzeja Partuma czy wczesną pracę bardzo interesującego artysty już Tomasza Tatarczyka” - powiedziała Anna Szynkarczuk

Wystawa "Sztuka Współczesna: Klasycy awangardy po 1945 roku" trwać będzie do dnia aukcji, czyli 7 czerwca, w Domu Aukcyjnym DESA Unicum w Warszawie. (PAP)

autor: Anna Bernat

abe/ pat/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL