Kultura i sztuka po 1989 roku

06.12.2017

Słynny obraz Gierymskiego można oglądać w Muzeum Górnośląskim

Obraz "Trumna chłopska". Źródło: Wikimedia Commons Obraz "Trumna chłopska". Źródło: Wikimedia Commons

Jedno z najważniejszych polskich dzieł malarskich - „Trumnę chłopską” Aleksandra Gierymskiego – można do czerwca oglądać w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu dzięki czasowej wymianie obrazów między tą placówką a Muzeum Narodowym w Warszawie.

Muzeum Górnośląskie wypożyczyło Muzeum Narodowemu dzieło Józefa Brandta „Wesele kozackie”. Obraz ten - jako jedno z najważniejszych płócien - znajdzie się na monograficznej wystawie tego malarza zaplanowanej na 2018 r.

Do bytomskiego muzeum trafiło za to, wybrane przez tę placówkę, jedno z najznamienitszych dzieł Aleksandra Gierymskiego „Trumna chłopska” z 1894 r. Obraz przedstawia chłopską parę siedzącą na ławie przed chatą, obok dziecięcej trumienki. U stóp pogrążonych w zadumie i bólu kobiety i mężczyzny leży skulony pies.

Jak przypominają specjaliści z bytomskiego muzeum, jest to dzieło, które – mimo że pod względem tematyki nietypowe w twórczości Gierymskiego – należy do najważniejszych w nurcie malarstwa polskiego realizmu XIX w. i jest zaliczane do najważniejszych, ikonicznych dzieł kultury polskiej. To jednocześnie ostatnie z figuralnych dzieł tego malarza; do końca życia Gierymski pozostał już w kręgu malarstwa pejzażowego i architektury.

Obraz powstał po jego wizycie w podkrakowskich Bronowicach, a wymowa symboliczna obrazu zyskuje na wyrazie tym bardziej, jeśli wziąć pod uwagę, iż wieko tytułowej trumny przykrywa ciało chłopskiego dziecka. Śmierć, jej obraz, a może przede wszystkim tragizm jej doświadczania znajduje w opinii wielu swój najwymowniejszy wydźwięk w sztuce polskiej. Pisał o tym m.in. Andrzej Wajda, zachwycając się obrazem.

Znany z realistycznych, niemal fotograficznych przedstawień Aleksander Gierymski uważany jest powszechnie za jednego z najwybitniejszych polskich malarzy drugiej połowy XIX w. To realista, zafascynowany światłem i jego rolą w malarstwie, pozostający pod wyraźnym wpływem francuskiego impresjonizmu.

Autor: Anna Gumułka (PAP)

lun/ agz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL