Kultura i sztuka po 1989 roku

10.09.2017

Sztuka afrykańskich Dogonów na wystawie w szczecińskim Muzeum Narodowym

Figury i maski wykonane przez afrykańskich Dogonów, zamieszkujących część Mali w Afryce, będzie można oglądać od najbliższego piątku na wystawie w szczecińskim Muzeum Narodowym.

Wystawa "Zapatrzeni w niebo. Dogonowie i ich sztuka" to opowieść o religii, wiedzy kosmogonicznej i mitologii ludu zamieszkującego masyw Bandiagary w południowo-centralnej części Republiki Mali. Sztukę Dogonów uznawana jest za nieskażoną wpływami europejskimi.

"Większość obiektów tworzących wystawę to figury przodków Dogonów" – powiedziała PAP kurator wystawy Ewa Prądzyńska. "Ich wyobrażenia to kobiety, mężczyźni, ale także postacie, w których można odszukać jednocześnie cechy męskie i żeńskie, zarówno przodkowie mityczni, jak i ci rzeczywiści. W kulturze Dogonów funkcjonuje aż 80 rodów i każdy z nich posiada swoich przodków" – dodała.

Odwiedzający wystawę zobaczą także dogońskie maski. Jak powiedziała Prądzyńska, gdyby można było określić kulturę dogońską jednym słowem, to byłoby to właśnie słowo maska. "Maski pojawiają się w kulturze Dogonów +w akcji+, właściwie przy okazji jednego święta pogrzebowego. To uroczystości, które można ostatnio coraz rzadziej zobaczyć, urządzane nawet kilka lat po śmierci kogoś. To znak ostatecznego dołączenia do szeregów przodków" – dodała.

Wśród pokazywanych eksponatów będą także figury zwierząt. Szczególnie ważny w dogońskiej mitologii jest krokodyl, obdarzony darem jasnowidzenia szakal yurugu, a także żółw i dzioborożec.

Wernisaż wystawy odbędzie się w Muzeum Narodowym w Szczecinie 15 września. Widzowie będą mogli ją oglądać do 30 listopada br.

Dogonowie to typowo rolniczy lud, uprawiający kilka gatunków zbóż i na pozór niczym niewyróżniający się spośród ludów Afryki – można przeczytać w opisie wystawy. Cechuje ich jednak skomplikowana struktura społeczna i bogata kultura duchowa.

Główny materiał, z którego wykonuje się figury stanowi drewno, ale pojawiają się także przedstawienia wykonane z kamienia, żelaza czy gliny. Dla twórcy dogońskiego najważniejsze znaczenie ma kontekst duchowy.

Dogońscy artyści zazwyczaj ukazują postacie ludzkie w sposób uproszczony; postacie mają najczęściej smukłe sylwetki oraz nieproporcjonalnie duże głowy i tułowie. Szczegóły anatomiczne zaznaczone są symbolicznie, a sposoby zdobienia ciała starannie oddane. (PAP)

res/ mars/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL