Kultura i sztuka po 1989 roku

16.05.2017 aktualizacja 17.05.2017

Grzegorz Mołda: do zrobienia "Końca widzenia" zainspirowały mnie więzienne sale widzeń

Reżyser Grzegorz Mołda podczas pokazu najlepszych filmów dyplomowych Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Fot. PAP/R. Guz Reżyser Grzegorz Mołda podczas pokazu najlepszych filmów dyplomowych Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Fot. PAP/R. Guz

Do zrobienia "Końca widzenia" zainspirowały mnie więzienne sale widzeń - powiedział we wtorek reżyser Grzegorz Mołda po pokazie swojego filmu. Produkcja powalczy o Złotą Palmę na rozpoczynającym się w środę 70. Festiwalu Filmowym w Cannes.

Film Grzegorza Mołdy pokazano, obok filmów dyplomowych dwojga innych absolwentów Gdyńskiej Szkoły Filmowej - Marcina Millera ("Między nami") i Urszuli Morgi ("Mleko") - we wtorek w warszawskim kinie Kultura.

"To nie pierwsza sytuacja, w której (...) być może nie tylko loteria i szczęście spowodowały, że kolejny raz film Gdyńskiej Szkoły Filmowej, tym razem zrobiony przez Grzegorza Mołdę jako film dyplomowy pod opieką wspaniałych wykładowców na czele z Robertem Glińskim, znalazł się w drugim co do ważności konkursie filmów krótkometrażowych w Cannes" - mówił przed pokazem Leszek Kopeć, dyrektor GSF oraz Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

"Pytano mnie kiedyś, na czym polega tajemnica sukcesu szkoły - trzy pierwsze roczniki zdobyły na międzynarodowych i krajowych festiwalach ponad 70 nagród i 200 nominacji. Pomyślałem sobie, że (...) w globalnym zalewie dosyć niekomunikatywnej na poziomie przekazu twórczości, częstej zwłaszcza wśród młodych artystów (...), te historie, które opowiadają uczniowie szkoły, sprawiają coś bardzo ważnego i zwykłego. Przypominają, że począwszy od Homera, +Odysei+ i +Iliady+, czy jeszcze wcześniej "Eposu o Gilgameszu+, ludzie i widzowie lubią - jak się okazuje selekcjonerzy i jurorzy festiwali również - żeby historie miały początek, jakąś kontynuację i, daj Boże, kontynuację. Myślę, że te trzy filmy mają w sobie historię i jest w nich jakaś prawda" - dodał.

Grzegorz Mołda: Intrygowało mnie, że w jednym czasie, w jednym pomieszczeniu, kilku więźniów spotyka się ze swoimi bliskimi. W ciągu godziny wszystko może się wydarzyć w ich rozmowach, może się rozstają, może dochodzą do jakiś wniosków. Bardzo mnie to interesowało. Chciałem zrobić o tym film dokumentalny, ale zrozumiałem, że tego nie da się przenieść.

Bohaterką "Końca widzenia", jak czytamy w opisie filmu, jest Marta zatrudniona w warsztacie samochodowym swojego ojca. "Kiedy jej chłopak zostaje aresztowany, dziewczyna stara się mu pomóc. Staje przed życiowym wyborem, między ojcem a swoim ukochanym" - zapowiadają twórcy.

Reżyser filmu opowiedział na wtorkowym spotkaniu, że prace nad filmem zaczął na pierwszym roku studiów. Miał wtedy do zrealizowania kilkuminutową scenę dialogową. Nagranie rozmowy w sali widzeń uruchomiło w nim, jak mówił Mołda, "fascynację światem więziennym". "Intrygowało mnie, że w jednym czasie, w jednym pomieszczeniu, kilku więźniów spotyka się ze swoimi bliskimi. W ciągu godziny wszystko może się wydarzyć w ich rozmowach, może się rozstają, może dochodzą do jakiś wniosków. Bardzo mnie to interesowało. Chciałem zrobić o tym film dokumentalny, ale zrozumiałem, że tego nie da się przenieść"

"Na drugim roku, kiedy pracowaliśmy nad scenariuszami, szukałem już innej postaci, ale też w świecie więziennym. Nie podołałem temu, odstawiłem to na później i wróciłem do historii, którą robiłem już wcześniej. Zastanawiałem się już wcześniej, czy rozwinąć film z pierwszego roku w coś więcej" - dodał. "Powrócenie do tamtej historii było jednocześnie ułatwieniem i utrudnieniem, bo podjąłem się realizowania jednego pomysłu dwa razy" - dodał.

"Szukałem czegoś, czego jeszcze nie realizowałem. Teraz wydaje mi się, że rozwojem było poczucie odnalezienia czegoś nowego w tym samym tekście. To była walka z samym sobą, by otworzyć coś na nowo" - podkreślił.

Mołda, pytany czego oczekuje od Cannes, powiedział, że przede wszystkim "spotkania z kinem światowym". "W konkursie są filmowcy z różnych części świata. Chcę wymienić się z nimi doświadczeniami i zobaczyć, jak robi się kino i podchodzi się do niego w Iranie, na Islandii, czy gdziekolwiek indziej. To będzie dla mnie na pewno duży rozwój. Liczę na to, że dla mnie i innych osób zaangażowanych w +Koniec widzenia+, udział filmu w konkursie będzie źródłem dalszej motywacji do robienia filmów i działania dalej" - dodał.

W filmie wystąpili m.in. Zofia Domalik, Juliusz Chrząstowski, Eryk Kulm i Szymon Sendrowski.

Film, który w Cannes weźmie udział w konkursie filmów krótkometrażowych, zostanie pokazany w Cannes 27 maja. Będzie to światowa premiera obrazu, który znalazł się w gronie dziewięciu najlepszych produkcji z całego świata - po tym, jak został wybrany spośród 4843 zgłoszonych filmów.

"Koniec widzenia" jest drugą produkcją w historii polskiej kinematografii, która została wyprodukowana przez Gdyńską Szkołę Filmową i powalczy o Złotą Palmę. W 2013 roku o nagrodę walczyła z filmem "Olena" Elżbieta Benkowska - absolwentka pierwszego rocznika Wydziału Reżyserii GSF.

W Cannes zobaczymy także m.in. "Mleko" Urszuli Morgi oraz zrekonstruowanego cyfrowo "Człowieka z żelaza" Andrzeja Wajdy, "Żużel" Doroty Kędzierzawskiej, koprodukcję francusko-litewsko-ukraińsko-polską w reż. Sharunasa Bartasa "Szron" oraz koprodukcję polsko-izraelską "Scaffolding" w reż. Matana Yaira. Widzów czeka prócz tego prezentacja najnowszego filmu Romana Polańskiego "Prawdziwa historia" z Evy Green i Emmanuelle Seigner, prywatnie żoną reżysera. Autorem zdjęć do filmu będącego adaptacją wydanej we Francji w 2015 r. powieści "Prawdziwa historia" Delphine De Vigan jest jest Paweł Edelman.

O nagrody powalczy także krótkometrażowy obraz "Najpiękniejsze fajerwerki ever" Aleksandry Terpińskiej oraz, zrealizowany przez urodzonego w Niemczech reżysera polskiego pochodzenia Olivera Adama Kusio, film "Ela - szkice na pożegnanie".

Festiwal potrwa od 17 do 28 maja.(PAP)

oma/ itm/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL