50 młodych śpiewaczek i śpiewaków operowych z 13 krajów uczestniczy w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym, który rozpoczął się we wtorek w Lublinie. Patronką konkursu jest Antonina Campi z Miklaszewiczów, prekursorka polskiej wokalistyki.
Nowy konkurs ma na celu promowanie młodych, utalentowanych śpiewaków i przybliżenie sztuki operowej mieszkańcom regionu, gdzie nie ma opery. Zorganizowany został przez lubelskie Centrum Spotkania Kultur, dysponujące salą operową na blisko tysiąc miejsc, w nowym gmachu. Konkurs ma odbywać się cyklicznie, co dwa lata.
„Konkurs jest skierowany do młodych ludzi, którzy mają talent i ambicje, i tu w Lublinie mogą rozpocząć swoją międzynarodową karierę. Chcielibyśmy, by ten konkurs zapoczątkował nową tradycję w naszym mieście” – powiedziała we wtorek na konferencji prasowej zastępca dyrektora Centrum Spotkania Kultur w Lublinie Barbara Wybacz.
Konkurs ma też promować Lublin, dlatego jego patronką została tam urodzona w 1773 r. Antonina Campi z Miklaszewiczów, pierwsza polska śpiewaczka, która zrobiła europejską karierę.
„Chcieliśmy, by konkurs był organicznie związany z Lublinem, dlatego patronką jest Antonina Campi, mało znana w Polsce primadonna, która była prekursorką polskiej szkoły wokalistyki. Znała Mozarta, który dla niej napisał jedną ze swoich arii di bravura, występowała na największych scenach operowych” – podkreślił dyrektor konkursu Mateusz Wiśniewski.
„Lublin dzięki temu konkursowi będzie miał produkt, który będzie lokalny, a jednocześnie będzie przyciągał turystów. Chcemy, by to było wydarzenie nie tylko artystyczne, ale i edukacyjne. Mamy nadzieję, że drugą edycję konkursu, za dwa lata, będziemy mogli rozszerzyć i obudować wydarzeniami towarzyszącymi, jak warsztaty czy kursy wokalne” – dodał Wiśniewski.
Na konkurs zgłosiło się ponad 150 osób z całego świata, spośród których do udziału zakwalifikowano 50 śpiewaczek i śpiewaków z 13 krajów: Europy, Chin, Korei Południowej i Polski.
Uczestnicy konkursu, w wieku do 35 lat, w pierwszych dwu etapach będą prezentować arie operowe i pieśni, w tym jeden utwór polskiego kompozytora, przy akompaniamencie fortepianu. W trzecim etapie, finałowym, wystąpią z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej z Krakowa pod dyrekcją Yannisa Pouspourikasa.
„Ci młodzi ludzie będą musieli udowodnić, że ich głosy przebijają się przez orkiestrę. To jest bardzo ważne, bo ludzie wygrywają konkursy przy akompaniamencie fortepianu, są zapraszani do spektakli i okazuje się, że ich nie słychać w piątym rzędzie widowni. Nasz konkurs jest inny, po nim będzie więcej szans, by pracować w zawodzie” – podkreśliła przewodnicząca międzynarodowego jury Ewa Vesin.
Najlepszym śpiewakom jury przyzna trzy główne nagrody pieniężne, pierwsza – w kwocie 15 tys. zł. Przyznane będą też nagrody specjalne, m.in. wykonanie arii w spektaklu opery w Budapeszcie. (PAP)
kop/ agz/