Polska po 1989 roku

21.04.2017

W piątek rozpocznie się jubileuszowy 45. sezon kolejki "Maltanka"

Przez kilka dni w sezonie letnim poznańska kolejka wąskotorowa Maltanka kursująca do nowego ZOO jest obsługiwana przez zabytkową lokomotywę Borsig z 1925 roku. Fot. PAP/ R. Sikora Przez kilka dni w sezonie letnim poznańska kolejka wąskotorowa Maltanka kursująca do nowego ZOO jest obsługiwana przez zabytkową lokomotywę Borsig z 1925 roku. Fot. PAP/ R. Sikora

Poznańska kolejka parkowa "Maltanka" rozpoczyna w piątek nowy sezon kursowania. Uznawana za jeden z symboli Poznania i obowiązkową atrakcję turystyczną miasta, świętować będzie swoje 45-lecie.

"Nie można już sobie wyobrazić Poznania bez Maltanki" - powiedziała PAP rzeczniczka prasowa MPK Poznań Iwona Gajdzińska. Jak dodała, ta wąskotorowa kolejka, która od wielu lat stanowi ogromną atrakcję nie tylko dla dzieci, ale i dorosłych, będzie w tym roku świętować swoje 45-lecie. Z tej okazji 25 czerwca planowane są huczne obchody jubileuszu i liczne atrakcje, w tym piknik rodzinny na Malcie.

Tegoroczny sezon Maltanka rozpocznie w piątkowe południe. Jak zapowiedziała Gajdzińska, jedną z nowości będzie neon "Kolejka Dziecięca", który pojawi się na dworcu Maltanki.

"Neon +kolejka dziecięca+, znajdował się już kiedyś na stacji +Zwierzyniec+. Teraz era neonów przeżywa swój renesans, a naturalnym miejscem dla niego w przestrzeni miejskiej jest oczywiście sama Maltanka. W ostatnim czasie neon został odrestaurowany i umieszczony na dachu dworca" - mówiła Gajdzińska.

Maltanka kursuje od 1972 r. i w każdym sezonie przewozi ponad 100 tys. pasażerów. Tor kolejki o szerokości 600 mm i długości 3850 m łączy Rondo Śródka z poznańskim ogrodem zoologicznym. Trasa biegnie wzdłuż brzegu jeziora Maltańskiego; kolejka rozpoczyna drogę od przystanku "Maltanka", później zatrzymuje się na stacjach "Ptyś" i "Balbinka", a kończy w "Zwierzyńcu". W taborze Maltanki znajdują się trzy lokomotywy spalinowe oraz ponad 90-letni parowóz Borsig zwany „Borsukiem".

Jak mówiła Gajdzińska, podróż kolejką to nie tylko niezwykłe i miłe doświadczenie, ale też sposób, by pasażerowie, szczególnie ci najmłodsi, dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy.

"Osoby, które obsługują kolejkę to zwykle emerytowani pracownicy kolei, ponieważ do prowadzenia tej wąskotorówki potrzebne są takie uprawnienia jak do prowadzenia pociągów intercity. Wszyscy, który tam pracują są olbrzymimi miłośnikami i pasjonatami kolei, co odczuwają oczywiście pasażerowie, którzy podczas przejażdżki mogą posłuchać historii tej kolejki i dowiedzieć się jak działa, szczególnie, kiedy ciągnie ją prawdziwy parowóz" - powiedziała Gajdzińska.

W tym sezonie kolejka będzie kursowała do połowy września, potem ma przejść gruntowny remont. (PAP)

 

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL