Europa i świat 1918-1939

27.11.2017

Zabytkowy kabriolet wkrótce w Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej

Samochód marki Stoewer Greif Junior Cabrio trafił do Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej w Kamieniu Pomorskim. Fot. PAP/M. Bielecki Samochód marki Stoewer Greif Junior Cabrio trafił do Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej w Kamieniu Pomorskim. Fot. PAP/M. Bielecki

Zabytkowy kabriolet Stoewer Greif Junior będzie można oglądać niebawem na wystawie w muzeum w Kamieniu Pomorskim (Zachodniopomorskie). To jedyny taki pojazd na świecie – powiedział PAP właściciel auta wyprodukowanego w Szczecinie w 1936 r.

Na początku grudnia kabriolet Stoewer Greif Junior będzie pokazywany na wystawie w Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej – powiedział w poniedziałek PAP dyrektor placówki Grzegorz Kurka. Oprócz samego auta, pojawią się także informacje o tym konkretnym egzemplarzu i o samej fabryce Stoewera, która je wyprodukowała – dodał Kurka.

"Auto jest w stu procentach oryginalne i jak na swój wiek jest w bardzo dobrej kondycji" – powiedział PAP właściciel samochodu i kolekcjoner zabytkowych pojazdów Marek Adamczak. "Silnik się obraca, co graniczy niemal z cudem; gdyby podłączyć akumulator prawdopodobnie odpaliłoby. Sama karoseria przetrwała także w bardzo dobrym stanie" – dodał.

"Z moich informacji wynika, że wyprodukowany w 1936 r. kabriolet Stoewer Greif Junior jest obecnie jedynym egzemplarzem na świecie. Tego typu modeli powstało w szczecińskiej fabryce Stoewera bardzo niewiele" – powiedział Adamczak.

Kolekcjoner kupił auto w okolicach Warszawy. "Samochód przestał w stodole kilkadziesiąt lat. Odkryto go przypadkowo podczas wyburzania dawnych zabudowań gospodarczych" – dodał Adamczak.

Właściciel planuje poddać kabriolet kompleksowej renowacji. Jak zapewnił, po niej auto będzie wyglądało jak by właśnie wyszło z fabryki.

Fabryka Stoewera powstała w Szczecinie połowie XIX w. i początkowo produkowała rowery, maszyny do szycia i pisania. Później zaczęto tam produkować samochody osobowe, w tym kabriolety, limuzyny, auta sportowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy, również piętrowe omnibusy dla londyńskiej komunikacji miejskiej. Większość z nich była przeznaczona na eksport.

W 1930 r. Stoewer opracował model V5, uznany za pierwsze seryjnie produkowane niemieckie auto z napędem na przednie koła. (PAP)

autor: Kacper Reszczyński

edytor: Paweł Tomczyk

res/ pat/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL