Kultura i sztuka po 1989 roku

08.09.2015 aktualizacja 19.07.2016

„Epoka chłopca” – wystawa rysunków Kantora w Galerii-Pracowni

"Stół" Anna Halczak. Fot. Cricoteka "Stół" Anna Halczak. Fot. Cricoteka

Dzieciństwu i wspomnieniom poświęcone są rysunki Tadeusza Kantora, które od soboty udostępni zwiedzającym Galeria-Pracownia artysty przy ul. Siennej w Krakowie. Wystawa „Epoka chłopca” jest kolejną z cyklu prezentującego prace Kantora z Kolekcji A.

„Kantor w swojej twórczości intensywnie porusza bardzo wiele problemów. Da się w niej wyczuć pewien niepokój. W jego pracach są obecne wspomnienia z jego dzieciństwa albo wspomnienia jemu współczesnych, np. tragiczne losy wietnamskich chłopców żołnierzy - poprzez ich portrety Kantor szkicuje obraz ich zagrożonego dzieciństwa” – powiedziała w piątek PAP jedna z kuratorek wystawy Małgorzata Paluch-Cybulska.

Zagrożone dzieciństwo w twórczości artysty symbolizują postacie anonimowych chłopców, których ciała są zniekształcone, poprzecinane płaszczyznami gazet, szyb lub krzeseł. Niepokój jest wyrażony także poprzez przedmioty - np. szkic karabinu.

Dzieciństwo i wspomnienia są jednymi z najczęstszych motywów w twórczości Tadeusza Kantora. Są tematem także drugiej odsłony wystawy twórczości Kantora w Cricotece przy ulicy Nadwiślańskiej - tam obiekty wyrażają m.in. niemożliwy powrót do „klasy szkolnej”. Niektóre z prezentowanych w Galerii-Pracowni rysunków odnoszą się bezpośrednio do eksponatów w Cricotece.

„Kantor w swojej twórczości intensywnie porusza bardzo wiele problemów. Da się w niej wyczuć pewien niepokój. W jego pracach są obecne wspomnienia z jego dzieciństwa albo wspomnienia jemu współczesnych, np. tragiczne losy wietnamskich chłopców żołnierzy - poprzez ich portrety Kantor szkicuje obraz ich zagrożonego dzieciństwa” – powiedziała PAP jedna z kuratorek wystawy Małgorzata Paluch-Cybulska.

„Epoka chłopca” czynna będzie do 10 stycznia 2016. Wystawa jest drugą z cyklu, który na początku roku ruszył w Galerii-Pracowni. Pierwsza – „Małe kolekcje” – była prezentacją 55 rysunków, które dopełniały stałą ekspozycję obiektów, rzeźb, rekwizytów i elementy scenografii teatralnej w Cricotece.

Prace na poprzedniej wystawie pochodziły z różnych etapów twórczości artysty, począwszy od 1941 r. Były rysunki m.in. z serii "Origines", "Ci Poważni Panowie", "Ludzie powiększeni o przedmiot (Kobieta i dywan)", "Ludzie wyjedzeni przez piasek" czy "Katedry barcelońskie".

Trzecią wystawę – „Konstrukcja i kondycja” – Galeria-Pracownia otworzy na początku przyszłego roku. Jednym z tematów ekspozycji mają być figury woskowe. Rysunki będą w różny sposób prezentowały ludzkie ciało.

Cykl wystaw w Galerii-Pracowni zakłada jak najpełniejsze zaprezentowanie w kilku częściach Kolekcji A oraz Aneksu Kolekcji A, będących depozytami w Muzeum Narodowym w Krakowie. Rysunki nie były wcześniej eksponowane w całości w Galerii-Pracowni.

Kolekcja A składa się z 289 rysunków Kantora posegregowanych w 14 grup odpowiadających kolejnym etapom jego twórczości. Kantor przekazał kolekcję Annie Halczak – od pierwszej litery jej imienia pochodzi tytuł kolekcji. Później powstał jeszcze "Aneks Kolekcji A". W sumie zbiór ten liczy 500 rysunków zdeponowanych w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Tadeusz Kantor mieszkał w kamienicy przy ul. Siennej w ostatnich latach życia. Osobiście zaprojektował przestrzeń galerii, w której są eksponowane jego rysunki. W ubiegłym roku, przed zbliżającymi się obchodami 100. urodzin Kantora, Galeria-Pracownia – m.in. przy wsparciu ministerstwa kultury i dziedzictwa narodowego – została wyremontowana. (PAP)

bko/ agz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL