Kultura i sztuka po 1989 roku

19.05.2017

W Łańcucie wystawa prac twórców polskiej animacji

Fragmenty filmów uznanych twórców polskiej animacji – Witolda Giersza i Piotra Kamlera oraz ich prace przestrzenne: kamienie z malowidłami stylizowanymi na malowidła prehistoryczne i metalowe rzeźby, można od piątku oglądać na wystawie w Łańcucie.

Wystawa „Animacja od prehistorii do awangardy” prezentowana jest w sali balowej dawnego Kasyna Urzędniczego w Łańcucie. Partnerem wystawy jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

Na wystawie można zobaczyć fragmenty filmów obu twórców, m.in. inspirowane naskalnym malarstwem prehistorycznym "Signum" Giersza z 2015 r., a także "Słonioga" z 1967 r., i "Chronopolis" z 1982 Kamlera. Oprócz filmów na wystawie znalazły się też prace przestrzenne artystów, w tym np. 24 kamienie ze stylizowanymi na prehistoryczne rysunkami Witolda Giersza, które artysta wykorzystał w filmie "Signum". "W połączeniu z filmem, w którym zostały wykorzystane, stanowią spójną całość koncepcji artystycznej Giersza. Na wystawie nieruchome, w filmie zyskują dynamikę, ruch" – mówiła w piątek Joanna Garbulińska-Charchut z Muzeum-Zamku w Łańcucie.

Przytoczyła też fragment rozmowy Giersza z Jerzym Armatą, w której artysta wyjaśnia, skąd pomysł na "ożywienie" malowideł skalnych. "Malarstwo jaskiniowe interesowało mnie zawsze, od momentu, w którym w ogóle zacząłem się interesować sztuką. Wiedziałem, że kiedyś taki film zrobię, tylko przez wiele lat nie wiedziałem, w jaki sposób podejść do niego. Dopiero niedawno przyszło mi do głowy, że sprawa jest bardzo prosta. By ożywić malarstwo jaskiniowe, nie umniejszając jego wartości, należy malować tak jak prehistoryczni artyści, wprost na kamieniu. I maluję tak, jak czynili to artyści przed tysiącami lat".

Wśród prezentowanych na wystawie dzieł Piotra Kamlera znalazły się abstrakcyjne, metalowe rzeźby, które także zostały wykorzystane w filmach.Witold Giersz – scenarzysta, reżyser i autor opracowania plastycznego filmów rysunkowych. Od 1950 r. związany z kinematografią, początkowo jako rysownik w Studiu Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, a od 1956 roku – w Warszawie, gdzie współorganizował filię SFR, w 1958 r., przekształconą w Studio Miniatur Filmowych. Giersz współpracował też z Telewizyjnym Studiem Filmów Animowanych w Poznaniu, którym kierował w latach 1985-92. Zaczynał od tradycyjnej animacji rysunkowej, którą później zamienił na tzw. ruchome malarstwo. Poza autorskimi filmami dla dorosłych zajmuje się również realizacją odcinków popularnych seriali dla dzieci („Jacek Śpioszek”, „Na tropie”, „Proszę słonia”).

Piotr Kamler - rzeźbiarz, grafik, operator i realizator filmowy, ukończył wydział grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w 1959 roku. W tym samym czasie zrealizował swój pierwszy film animowany "Miasto". Po otrzymaniu Złotego Medalu na Wystawie Młodej Grafiki w Wiedniu został nagrodzony rocznym stypendium, ufundowanym przez Eugeniusza Kucharskiego, dyrektora Universite Populaire de Paris, i w stolicy Francji przebywał w latach 1959–1986. Pracował z takimi muzykami jak: Iannis Xenakis, Bernard Parmegiani czy Luc Ferrari. Tworzył filmy animowane, zarówno abstrakcyjne, jak i narracyjne. Zaliczany jest do grona przedstawicieli nurtu filozoficznego w animacji. Poza komputerową działalnością filmową Piotr Kamler zajmuje się rzeźbą i tworzy wykonane w metalu tzw. rysunki przestrzenne.

Wystawa będzie czynna do 15 czerwca br.(PAP)

api/ aszw/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL