Rekonstrukcje XVII-wiecznych strojów, noszonych przez króla Jana III Sobieskiego i osoby z jego otoczenia, będzie można od środy oglądać na wystawie w sali balowej Muzeum-Zamku w Łańcucie. Ubiory wykonano na podstawie portretów z epoki.
Joanna Garbulińska-Charchut z łańcuckiego zamku poinformowała, że ekspozycja „Ubiory na dworze króla Jana III Sobieskiego” jest efektem wielomiesięcznej nauki i pracy uczestników konkursu, zorganizowanego przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Na wystawie prezentowanej w sali balowej dawnej magnackiej rezydencji Lubomirskich i Potockich w Łańcucie będzie można zobaczyć rekonstrukcje 11 strojów wykonanych na podstawie portretów m.in.: króla Jana III Sobieskiego, Jakuba Ludwika Sobieskiego, Teresy Woronieckiej, czy królowej Marii Kazimiery.
Będzie można podziwiać np. kunsztownie wykonaną przez Marka Ziętka kopię sukni na podstawie podobizny Teresy Woronieckiej. Strój składa się ze spódnicy oraz misternie wykonanego gorsetu, przeszytego ręcznie jedwabną nicią. Gorset, który – jak przyznaje sam autor - był najbardziej pracochłonnym elementem ubioru, składa się z dwóch warstw: drelichowej i zewnętrznej wykonanej z jedwabiu, takiego samego, jak w wierzchniej spódnicy.
„Kanaliki w gorsecie przeszyłem ręcznie nicią jedwabną, osobno w każdym z elementów gorsetu. Po umieszczeniu w nich rattanowych patyczków o średnicy trzech milimetrów, przyciętych na odpowiednią długość, połączyłem ze sobą poszczególne elementy gorsetu”- wyjawił autor.
Wśród pokazanych strojów zachwycić może rekonstrukcja sukni królowej Marii Kazimiery, wykonana przez Elżbietę Litwiniak na podstawie portretu z około 1690 r. To błękitna kreacja z uszytą z przezroczystego jedwabiu koszulą, z ozdobnymi rękawami, wykończonymi białą koronką, podwiązanymi w okolicy łokcia błękitną wstążką. Rękawy koszuli są widoczne spod rękawów sukni.
Z kolei mężczyzn zaciekawić może rekonstrukcja ubioru na podstawie portretu Jakuba Ludwika Sobieskiego, autorstwa Justyny Heleny Lasoty. Autorka przyznała, że nad rekonstrukcją tego ubioru pracowała cztery miesiące. Wszystkie elementy wykonała ręcznie, zgodnie z zasadami krawiectwa końca XVII wieku. Sam bogato zdobiony szustokor (wierzchni, sięgający kolan dopasowany męski kaftan z długimi rękawami - PAP) szyła dwa miesiące, z czego przez miesiąc wykonywała hafty i guziki. Wśród męskiej garderoby zobaczyć można też odtworzony żupan króla Jana III Sobieskiego. Górna część stroju jest dopasowana, w dolnej autorka pracy Zofia Kolasińska zastosowała boczne kliny. Rękawy szaty zostały zwężone w nadgarstku i zakończone tzw. psim uchem (charakterystyczne wywinięcie –PAP) i wykończone złotym sznureczkiem, podobnie jak brzegi przodu żupana i kołnierz.
Szczególną uwagę zwracają też pantofle będące kopią obuwia Konstantego Władysława Sobieskiego, wykonane ręcznie przez Rafała Zielińskiego. Sznurowane czarnym rzemieniem obuwie zostało wykonane z czarnej skóry bydlęcej. Podpodeszwa powstała z bydlęcego karku, kute podeszwy z kruponu, a wkładka - z naturalnego korka. Obcasy autor wystrugał ręcznie.
Wystawę w Muzeum-Zamku w Łańcucie będzie można oglądać do 20 listopada. (PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/ itm/