Obraz Warszawy II połowy XIX w. i życia jej mieszkańców można zobaczyć w albumie "Karol Beyer 1818-1877" oraz na wystawie plenerowej poświęconej pierwszemu warszawskiemu fotoreporterowi. Ekspozycja czynna od wtorku na skwerze na rogu Karowej i Krakowskiego Przedmieścia.
Album i wystawa poświęcone są pierwszemu zawodowemu fotografowi warszawskiemu i twórcy polskiej fotografii profesjonalnej. Karol Beyer otworzył w 1845 r. w Warszawie pierwsze stałe atelier. Jego Zakład Fotograficzny był nie tylko pracownią, ale również galerią, w której warszawiacy mogli oglądać najnowsze osiągnięcia europejskiej fotografii. Na przełomie lat 50. i 60. XIX w. Beyer był najlepszym fotografem nie tylko w stolicy, ale także w całym Królestwie Polskim.
Karol Beyer otworzył w 1845 r. w Warszawie pierwsze stałe atelier. Jego Zakład Fotograficzny był nie tylko pracownią, ale również galerią, w której warszawiacy mogli oglądać najnowsze osiągnięcia europejskiej fotografii. Na przełomie lat 50. i 60. XIX w. Beyer był najlepszym fotografem nie tylko w stolicy, ale także w całym Królestwie Polskim.
"Karol Beyer jako młody, 21-letni człowiek zafascynował się wynalazkiem dagerotypii i rozpoczął przygodę z zawodem fotografa, który uprawiał przez 23 lata. Portretował Polaków, utrwalał na szklanych światłoczułych płytach rozbudowującą się Warszawę, fotografował dzieła sztuki współczesnej i dawnej. Należał do założycieli +Tygodnika Ilustrowanego+, którego redakcji udostępniał zdjęcia jako wzór dla drzeworytów, przez co jest prekursorem polskiej fotografii prasowej. Ma na koncie cenne zdjęcia reporterskie, świadczące o dramatycznych wydarzeniach w stolicy w 1861 r. i oddające atmosferę stanu wojennego. Patriotyczną aktywność wyrażającą się m.in. uprawianiem fotografii zaangażowanej politycznie, przypłacił więzieniem i zesłaniem w głąb Rosji" - mówi autorka albumu, varsavianistka Danuta Jackiewicz.
Na zamieszczonych w albumie fotografiach możemy zobaczyć ówczesną stolicę z pl. Zamkowym, Łazienkami Królewskimi, dawnym dworcem Kolei Żelaznej i powstającym wówczas Mostem Kierbedzia. Zdjęcia przybliżają także galerię portretów mieszkańców Warszawy, od tak znanych osób jak żona wielkiego księcia Konstantego Aleksandra czy naczelnik rządu cywilnego w Królestwie Polskim Aleksander Wielopolski przez członków redakcji "Tygodnika Powszechnego" po zwykłych mieszkańców miasta i np. - jak głosi podpis pod zdjęciem - wieśniaków z Wilanowa.
Fotograf nie poprzestawał na dokumentowaniu rzeczywistości na światłoczułych płytach. Publikował swoje zdjęcia także w ilustrowanej prasie polskiej i zagranicznej, był autorem albumu "Widoki m. Warszawy". By udoskonalić technikę kilkakrotnie wyjeżdżał za granicę m.in. do Francji i Wielkiej Brytanii, bywał na wystawach światowych. Pod koniec życia był zmuszony zamknąć atelier m.in. przez trudności finansowe wywołane dwuletnim pobytem na zesłaniu w Rosji, mimo to dalej fotografował. Beyer przez całe życie poszukiwał nowych technik uwieczniania rzeczywistości. Rozpoczął działalność od dagerotypii, ale szybko zwrócił się ku nowatorskim sposobom wykonywania fotografii. W późniejszym okresie zainteresował się fotografią nakładową i opanował nowoczesną technikę fotodruku.
Album rozpoczyna serię popularnonaukowych albumów monograficznych poświęconych znanym XIX i XX-wiecznym fotografom warszawskim. "+Fotografowie Warszawy+ to nowa propozycja wydawnicza Domu Spotkań z Historią dla wielbicieli fotografii i varsavianów.
Album rozpoczyna serię popularnonaukowych albumów monograficznych poświęconych znanym XIX i XX-wiecznym fotografom warszawskim. "+Fotografowie Warszawy+ to nowa propozycja wydawnicza Domu Spotkań z Historią dla wielbicieli fotografii i varsavianów. Po raz pierwszy pokażemy w tak kompleksowy sposób dzieje fotografii w Warszawie, a jednocześnie burzliwą historię miasta – przede wszystkim poprzez zdjęcia mało znane i nigdy dotąd nie publikowane. Przypomnimy także te fotograficzne obrazy, które należą już do kanonu polskich zdjęć. Zapraszamy do wspólnej pasjonującej podróży – odkrywania różnych oblicz miasta i osobowości działających tutaj fotografów" - podkreśla redaktor serii Katarzyna Madoń-Mitzner.
Publikacji towarzyszy plenerowa wystawa zdjęć pt. "Karol Beyer – pierwsze fotografie Krakowskiego Przedmieścia". Ekspozycja stanowi swoisty spacer po XIX-wiecznym Krakowskim Przedmieściu – od Pałacu Staszica po pl. Zamkowy. W latach 1857–1867 pracownia Beyera mieściła się na rogu Karowej i Krakowskiego Przedmieścia i z tej perspektywy fotograf dokumentował gwarne życie ulicy, manifestacje patriotyczne i represje carskie. Zobaczymy także nieistniejące już, lub inaczej wyglądające, fragmenty zabudowy tej najważniejszej wówczas warszawskiej ulicy i jej okolic.
Wystawa będzie czynna do 31 sierpnia.
Patronem medialnym albumu i wystawy jest Polska Agencja Prasowa. (PAP)
akn/ abe/