W ramach projektu „Wolność jest w nas” w październiku w Warszawie pojawią się plakaty wskazujące na Dekalog, o których mówił Jan Paweł II podczas czwartej pielgrzymki do Polski – informuje Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego.
W komunikacie przekazanym w piątek PAP wyjaśniono, że plakaty mają zachęcać przechodniów do zastanowienia się nad aktualnością Dekalogu, czyli 10 przykazań.
U progu III Rzeczypospolitej papież zaproponował rodakom, aby fundament wolnej, demokratycznej ojczyzny budowali na Dekalogu. Wskazywał, że odzyskana wolność jest wartością, którą stale trzeba zdobywać, a wychowanie do dojrzałej wolności jest koniecznością, ponieważ tylko na niej może się opierać społeczeństwo, naród oraz wszystkie dziedziny jego życia. W przeciwnym razie tworzy się fikcję wolności, która rzekomo wyzwala, a tak naprawdę zniewala i znieprawia.
"Liczymy na rozpoczęcie w publicznej strefie dyskusji na temat fundamentu moralności, kształtującego życie społeczne, zaś pretekstem będzie przesłanie pielgrzymki Jana Pawła II z 1991 r., kiedy po przemianach politycznych kluczowym zagadnieniem stała się kwestia odpowiedzialnego korzystania z wolności w wymiarze indywidualnym" – wyjaśnił dyrektor muzeum Mt 5,14 Piotr Dmitrowicz.
Rzecznik prasowy placówki Andrzej Arseniuk zaznaczył, że "nauczanie papieskie może być odczytywane również współcześnie, w sferze politycznej, społecznej i obyczajowej".
"By trafić z nim do szerokiego grona odbiorców, Mt 5,14 proponuje wystawę złożoną z nowatorskich projektów graficznych i z haseł, które będą odsyłały do papieskiego nauczania. Powstało dziesięć plakatów – każdy odpowiada jednemu przykazaniu – których zamysł graficzny opiera się na pokazaniu rąk w różnych ujęciach. Są to charakterystyczne gesty symbolizujące konkretne emocje i postawy. Same ręce mają wymiar symboliczny. Ręka jest wyrazem działania oraz nawiązywania kontaktu z drugim człowiekiem, odnosi do prawicy Bożej, oznacza moc, pomaga, ochrania, prowadzi albo karze. Na każdym plakacie znalazł się także cytat z Jana Pawła II" – powiedział Arseniuk.
Za przestrzeń wystawienniczą posłuży miejska powierzchnia reklamowa na przystankach autobusowych i grafiki na autobusach.
"Plakaty mają wyrwać z utartych schematów myślowych, zaskoczyć i zachęcić do własnych poszukiwań" – powiedziała Anna Biskupska z Mt 5,14.
Pomysłodawcą projektu jest zespół Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, który odpowiada również za warstwę merytoryczną. Formę graficzną nadała plakatom fundacja "Przypominajka".(PAP)
Autor: Magdalena Gronek
mgw/ joz/