Funkcje informacyjne, edukacyjne czy kulturotwórcze stanowiące element misji Polskiego Radia oraz cyfryzacja i otwartość na nowe technologie to - zdaniem uczestników wtorkowego sympozjum z okazji 90-lecia rozgłośni - ważne wyróżniki jej działalności.
Sympozjum "90 lat Polskiego Radia. Dorobek i perspektywy", które odbyło się w stołecznej siedzibie Radia, zainaugurowało obchody 90-lecia instytucji. Poprzedziła je uroczystość z udziałem prezydenta Bronisława Komorowskiego, który przewodniczy Honorowemu Komitetowi Obchodów 90-lecia Polskiego Radia oraz przekazanie rozgłośni przez Fundację PKO BP kolekcji dziennikarza muzycznego Jana Webera zawierającej m.in. kilkanaście tysięcy płyt.
Debatę otworzył prezes Polskiego Radia w latach 2000-2002 dr Ryszard Miazek, który wspominając pierwsze lata rozgłośni podkreślił, że jej istotnym zadaniem było jednoczenie odrodzonej Rzeczpospolitej, krzewienie oświaty i kultury oraz przekazywanie informacji. "Radio dawało możliwość obcowania z dziełami kultury sięgając po dostępne formy przekazu, starało się także godzić oczekiwania różnych grup branżowych i wiekowych" - mówił Miazek.
1 lutego 1925 r. Polskie Towarzystwo Radiotechniczne na fali 385 metrów w Warszawie nadało pierwszą próbną audycję. Po raz pierwszy w eter popłynęły słowa: "Tu próbna stacja radionadawcza" i ta właśnie data uznawana jest za dzień narodzin Polskiego Radia. 18 sierpnia 1925 r. Polskie Radio otrzymało koncesję na nadawanie programów radiofonicznych.
Przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia S.A. prof. Janusz Adamowski zaznaczył, że po okresie wojennym Radio wznowiło działalność w trudnych warunkach PRL-owskiej rzeczywistości. "Mimo stałej kontroli, cenzury i tzw. przekazu ideologicznego, starało się kontynuować działalność nadając m.in. powieści dźwiękowe, spektakle teatru radiowego czy koncerty swojej orkiestry. Jego saga +Matysiakowie+ czy audycje muzyczne, cieszyły się niesłabnącą popularnością" - mówił Adamowski dodając, że po ciężkim okresie stanu wojennego, w nowej rzeczywistości po 1989 r. Polskie Radio nadal realizuje swoją misję, zatrudniając ponad 1,2 tys. pracowników i nadając całodobowy program.
O planach na przyszłość rozgłośni opowiadał przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak. "Polskie Radio przez 90 lat wypracowało ogromny dorobek na polskim rynku medialnym. Ostatnie 20 lat to czas głębokich zmian przede wszystkim technologicznych, zaczął funkcjonować internet, rozwijała się telefonia komórkowa. Te użytkowe technologie stworzyły w kolejnych latach możliwość uruchomienia nowych programów wzbogaconych o treści multimedialne i łatwość komunikacji ze słuchaczami. Polskie Radio oferuje internetowe serwisy tematyczne będące źródłem wiedzy o bieżących wydarzeniach społeczno-kulturalnych, gospodarczych, politycznych" - dodał.
Jak zaznaczył, w serwisie dźwiękowym Polskiego Radia znajduje się obecnie sto kanałów tematycznych. "Przed firmą stają też nowe wyzwania. By dotrzeć ze wszystkimi programami do słuchaczy w całym kraju trzeba wykorzystywać wszystkie cyfrowe możliwości. Z planów Radia wynika, że oferta cyfrowa będzie systematycznie poszerzana. Ważna będzie także możliwość interakcji ze słuchaczem. Radio cyfrowe nie cieszy się jeszcze w Polsce popularnością i trzeba to zmienić. Nowoczesne radio zapewni bowiem społeczeństwu nowe możliwości komunikacji, ułatwi funkcjonowanie w otaczającym świecie, będąc aktywnym źródłem w debacie publicznej i kulturze" - zaakcentował Dworak.
Podsumowując spotkanie prezes Zarządu Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski podkreślił, że w jego ocenie Radio "dobrze wypełniało i wypełnia swoją rolę". "Zarówno w czasach, kiedy było elektryzującym wynalazkiem, jak w okresie kiedy zaczęło wypełniać funkcję organizatora życia społecznego, także w trudnych dla swojej historii latach PRL-u i w czasach nam współczesnych, w warunkach medialnej konkurencji i gwałtownego przyspieszenia technologicznego. To wielkie wyzwania, przed którymi stanęliśmy i z którymi staramy się sobie radzić" - powiedział Siezieniewski.
1 lutego 1925 r. Polskie Towarzystwo Radiotechniczne na fali 385 metrów w Warszawie nadało pierwszą próbną audycję. Po raz pierwszy w eter popłynęły słowa: "Tu próbna stacja radionadawcza" i ta właśnie data uznawana jest za dzień narodzin Polskiego Radia. 18 sierpnia 1925 r. Polskie Radio otrzymało koncesję na nadawanie programów radiofonicznych. (PAP)
akn/ pz/