Ponad 400 prac największych artystów XX i XXI wieku, m.in.: Pabla Picassa, Wassily’ego Kandinskiego, Paula Klee, Meret Oppenheim czy Georgesa Braque’a można oglądać od piątku w łódzkim Muzeum Sztuki - ms2. Zdaniem organizatorów to największe wydarzenie wystawiennicze w 2012 roku. Ekspozycja „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm” zajmuje trzy piętra muzeum - prawie 4 tys. mkw. powierzchni.
Muzeum Sztuki przygotowywało się do tego wydarzenia od trzech lat. Jego zbiory zostały zestawione z dziełami ze szwajcarskiej kolekcji – Kunstmuseum Bern. Pośród 400 prac można obejrzeć dzieła takich artystów jak: Pablo Picasso, Wassily Kandinsky, Paul Klee, Marina Abramović, Louise Bourgeois, Piet Mondrian, Donald Judd, Lucio Fontana, Meret Oppenheim, Claes Oldenburg, Bill Viola, James Lee Byars, Hans Arp, Max Bill, Ali Kazma.
Organizatorzy ekspozycji zapewniają również, że po raz pierwszy w Polsce można też zobaczyć szeroki wybór materiałów archiwalnych poświęconych sztuce tego okresu: zdjęcia przedstawiające wizerunki najwybitniejszych europejskich artystów, listy i dokumenty, które pokażą kontekst historyczny towarzyszący powstawaniu obu zbiorów.
Wystawa jest podzielona na dwanaście części, tzw. pasaży. Każdemu z nich nadano nazwy np. „Niesamowite zamieszkiwanie”, "Polityka marzenia", "Praca dowcipu". Wystawie towarzyszy ponad 900-stronicowy katalog "Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", zawierający teksty poświęcone kolekcjom oraz reprodukcje prezentowanych prac. Album jest swego rodzaju uniwersalnym kompendium wiedzy na temat sztuki XX i XXI w.
Kolekcję łódzkiego Muzeum Sztuki zainicjowali w 1929 roku polscy artyści - Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro, Henryk Stażewski, Jan Brzękowski i Julian Przyboś działający jako grupa „a.r.” w Łodzi i w Paryżu. Udało im się pozyskać w darze dzieła od czołowych twórców europejskiej awangardy, m.in. Pabla Picassa, Sonii Delaunay i Hansa Arpa. Od samego początku zakładali ich publiczną prezentację.
Szwajcarski zbiór stworzył Herman Rupf (1880-1962), bogaty mieszczanin, filantrop i biznesmen. Kupował dzieła sztuki na prywatne potrzeby i z osobistej pasji. Był pierwszym kolekcjonerem sztuki abstrakcyjnej i współczesnej w Szwajcarii. Pierwsze prace kupił już na początku XX w., ostatnie pod koniec lat 50. ub. wieku. Kolekcja biznesmena była przede wszystkim ozdobą dla jego domu. Dopiero w latach 50. ub. wieku zdeponował ją w berneńskim Kunstmuseum i założył fundację - Rupf Stiftung.
Ekspozycja „Korespondencje” została przygotowana przez Muzeum Sztuki w Łodzi we współpracy z Rupf Stiftung oraz Kunstmuseum w Bernie. Można będzie oglądać ją do 30 czerwca 2013 roku w Muzeum Sztuki - ms2 przy ul. Ogrodowej. (PAP)
jaw/ ls/