Trzy spektakle - "Adagio i Scherzo", "Moving Rooms" i "Powracające fale" - złożą się na wieczór baletowy "Obsesje", którego premiera odbędzie się 29 marca w warszawskim Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Choreografię przygotowali Krzysztof Pastor i Emil Wesołowski.
"Adagio i Scherzo" Franza Schuberta w choreografii Krzysztofa Pastora i kostiumami Marty Fiedler, "Powracające fale" z muzyką Mieczysława Karłowicza, choreografią Emila Wesołowskiego, scenografią Borisa Kudlicki i kostiumach Ireny Biegańskiej oraz "Moving Rooms" - spektakl w choreografii Pastora z muzyką Alfreda Schnittke i Henryka Mikołaja Góreckiego - te balety złożą się na spektakl pod hasłem "Obsesje".
"Obsesje ogarniają nas ze wszystkich stron: niepokoją, nękają, prześladują. Lęki i fascynacje, podejrzenia i zazdrość, widma przeszłości i złe przeczucia. Sztuka reaguje na nie, wyraża, pobudza, przestrzega, czasem łagodzi" - zapowiadali organizatorzy wydarzenia.
"Te balety są bardzo różne. Łączy je inspiracja muzyką, jak również inspiracja relacjami międzyludzkimi. Widzę w nich obsesyjne poszukiwanie siebie i partnera. Widzę - w warstwie muzycznej - obsesyjne powtarzanie tematów. +Powracające fale+ to historia pewnego związku, trudnej relacji. Temat obsesji jest klamrą, łączącą te trzy balety" - tłumaczył podczas czwartkowej konferencji prasowej w Operze Narodowej dyrektor Polskiego Baletu Narodowego i choreograf Krzysztof Pastor.
"Powracające fale" Emila Wesołowskiego pochodzi z 1997 r. i powstał do muzyki poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza. Krzysztof Pastor pokaże nową pracę choreograficzną, sięgając po inspiracje do muzyki Franza Schuberta. Spektakl "Moving Rooms" może być znany warszawskiej publiczności z wieczoru "Echa czasu", pokazywanym w 2012 r.
"Starałam się stworzyć kostiumy, które uwydatniałyby piękno ciała tancerzy. Chcemy więcej odsłonić niż przykryć. Kolorystykę zaczerpnęliśmy z twórczości malarskiej Marka Rothko" - mówiła Marta Fiedler, odpowiedzialna za kostiumy w "Adagio i Scherzo".Krzysztof Pastor jest dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego (od 2009 roku), choreografem, a także dyrektorem artystycznym Litewskiego Baletu Narodowego. Występował z Polskim Teatrem Tańca, baletem łódzkiego Teatru Wielkiego, Baletem Londyńskim i Holenderskim Baletem Narodowym. Jako choreograf Pastor ma w dorobku ponad 50 realizacji baletowych na całym świecie. Za swoją pracę artysta otrzymał m.in. Złotą Nagrodę Choreograficzną w Helsinkach i Nagrodę Choreograficzną Fundacji Danserfonds. Jego "Kurt Weill" otrzymał natomiast nominację do nagrody Benois de la Danse, tzw. "baletowego Oscara". Choreograf został także wyróżniony Złotym Medalem "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis".
Emil Wesołowski to choreograf, pedagog i reżyser. W latach 1982-85 oraz 1995-2006 i w sezonie 2008/2009 był dyrektorem Baletu Opery Narodowej. Pracował także jako dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 1976 r. Wesołowski został solistą Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, a w latach 1979-81 kierował baletem Opery Wrocławskiej, następnie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Przygotowywał choreografię do takich inscenizacji operowych Mariusza Trelińskiego oraz realizacji autorskich, m.in. "Quattro movimenti" (Opera Wrocławska), "Trytony" (Teatr Wielki w Warszawie), "Mozartiana" (Polski Teatr Tańca" czy "Clio's Triumph" (Washington Ballet). Został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski i Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".
Spektakle odbędą się także 30 marca, 9 i 10 maja oraz 14, 15 i 28 czerwca. (PAP)
pj/ dym/