Komisja Europejska zaprezentowała w czwartek w Warszawie narzędzie SELFIE. Pomaga ono szkołom ocenić wykorzystywanie przez nie technologii cyfrowych. „To doskonałe uzupełnienie tego, co od dwóch lat dzieje się w polskim systemie edukacji” – oceniła minister edukacji Anna Zalewska.
W czwartek w IX Liceum Ogólnokształcącym im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie minister Zalewska wspólnie z komisarzem UE do spraw edukacji, kultury, młodzieży i sportu Tiborem Navracsicsem wzięła udział w prezentacji narzędzia SELFIE. Ma ono pomóc szkołom we włączaniu technologii cyfrowych w proces nauczania, uczenia się i oceny uczniów.
"To doskonały pomysł, żeby takie narzędzie było nie tylko uzupełnieniem różnych innowacji technologicznych w szkołach w Europie, ale również motywacją dla nauczycieli, uczniów i dyrektora do samooceny i organizacji strategii na rzecz zarządzania cyfrowością w szkole" – powiedziała minister Zalewska.
Podkreśliła, że SELFIE to "doskonałe uzupełnienie tego, co dzieje się od dwóch lat w polskim systemie edukacji". "Do 2021 r. będziemy mieć w każdej placówce oświatowej szerokopasmowy internet (o przepustowości – PAP) powyżej 100 Mb/s" – powiedziała. Wskazywała także, że w każdej klasie powinna być tablica multimedialna, a nauczyciele powinni się nią posługiwać. Dlatego przeznaczono 50 mln zł na szkolenie i doskonalenie nauczycieli. Minister przypomniała m.in., że obecnie już uczniowie najmłodszych klas uczą się podstaw programowania, zwiększono też liczbę lekcji informatyki.
Komisarz Navracsics powiedział, że program SELFIE to system samooceny dostępny online dla wszystkich, którzy działają w edukacji. "Możemy to potraktować jako pierwszy krok, ćwiczenie, które pozwoli nam zdiagnozować aktualny status konkretnych umiejętności w szkole, w rejonie czy też całym państwie członkowskim" – powiedział. Dodał, że może ono pomóc w "wypracowywaniu wspólnych rozwiązań, które pozwolą stawić czoła wyzwaniom płynącym z rewolucji cyfrowej".
Navracsics zwracał uwagę, że prognozy wskazują, że w przyszłości zniknie 40 proc. obecnych zawodów. "Nasza koncepcja rynku pracy, miejsc pracy, elastyczności zatrudnienia radykalnie się zmieni. Dlatego musimy być na to przygotowani, musimy zacząć od szkół, od nauczycieli i uczniów, musimy stworzyć i udostępnić skuteczne i efektywne ramy, które pozwolą tym, którzy decydują o kształcie edukacji, jak najlepiej go zaprojektować" – powiedział.
SELFIE (ang. Self-reflection on Effective Learning by Fostering the use of Innovative Educational Technologies – autorefleksja nad efektywnym uczeniem się przez wspieranie korzystania z innowacyjnych technologii edukacyjnych) to narzędzie, które ma pomóc szkołom w UE, Rosji, Gruzji i Serbii ocenić wykorzystanie przez nie technologii cyfrowych w uczeniu się i nauczaniu. Dostęp do platformy otrzyma 76,7 mln chętnych uczniów i nauczycieli w 250 tysiącach szkół w UE.
Po wyrażeniu chęci skorzystania z SELFIE uczniowie, dyrektorzy i nauczyciele danej szkoły otrzymują do rozważenia szereg krótkich stwierdzeń pozwalających ocenić, czy technologia jest stosowana w uczeniu się i nauczaniu. Szkoły mogą wybrać z puli stwierdzeń maksymalnie osiem dodatkowych pytań dostosowanych do ich potrzeb i priorytetów. Praca ze stwierdzeniami zajmuje 20-30 min. Po jej wykonaniu szkoła otrzymuje zindywidualizowany raport z wynikami. Wszystkie odpowiedzi wprowadzone do SELFIE są anonimowe, a narzędzie nie zbiera żadnych danych osobowych. Na podstawie zgromadzonych danych nie powstanie ranking szkół ani systemów edukacji.
Narzędzie będzie działać w 24 językach UE, a w przyszłości zostanie poszerzone o kolejne wersje językowe. Każda zainteresowana szkoła może zarejestrować się na platformie SELFIE i przeprowadzić autorefleksję w swojej placówce. Celem komisji jest dotarcie do miliona uczniów, nauczycieli i członków kadry kierowniczej do końca 2019 r.
Komisja pracowała nad stworzeniem SELFIE z ministerstwami edukacji i z ekspertami w dziedzinie edukacji cyfrowej z całej Europy. Do instytucji partnerskich należą: Europejska Fundacja Kształcenia, Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) i Instytut Technologii Informacyjnych w Edukacji UNESCO. (PAP)
Autorka: Olga Zakolska
ozk/ joz/