Zabytkowy parowóz z 1936 r. oraz żuraw parowy z 1940 r., które są eksponowane w Skansenie Maszyn Parowych w Tarnowskich Górach, odzyskały dawny blask. Skansen prezentuje ponad 30 unikatowych maszyn.
Samobieżny żuraw parowy wyprodukowano w 1940 roku przez belgijską firmę Usines Emilie Duray. Maszyna, w tym jej kilkumetrowe ramię, pokryto specjalną powłoką ochronną. Remont przeszedł także mający ponad 2,5 m izolowany cegłą kocioł. "Ta maszyna potrafiła podnieść trzy tony ładunku. Aby żuraw się nie wywrócił, na czas pracy przykręcano go do szyn" – poinformował Grzegorz Rudnicki ze Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej.
Sześciometrowy dźwig pracował m.in. na terenie Huty Baildon w Katowicach oraz w Zakładach Dolomitowych w Bobrownikach Śląskich (dzielnicy Tarnowskich Gór). "Właśnie stamtąd, na początku lat 70-tych ubiegłego wieku, pozyskaliśmy ten cenny eksponat" – poinformował Rudnicki.
Drugim wyremontowanym eksponatem jest ważący 10 ton parowóz wąskotorowy z tendrem, czyli wagonem o specjalnej konstrukcji, służącym do przewozu węgla i wody dla parowozu. Lokomotywę wyprodukowano w 1936 roku w Podolskiej Wytwórni Parowozów im. Ordżonikidze. Przez lata przewoziła towary dla Polskich Kolei Państwowych w Lublinie.
Remont obydwu maszyn trwał ponad miesiąc. Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej wydało na ten cel ponad 14 tys. zł.
Przykopalniany Skansen Maszyn Parowych otwarto dla zwiedzających w 1976 roku. Znajduje się tuż obok budynku nadszybia Zabytkowej Kopalni Srebra. Obecnie w skansenie można podziwiać ponad 30 eksponatów. Oprócz lokomotyw znajdują się tu maszyny wyciągowe, stacjonarne i mobilne kotły parowe, pompy parowe, dłutownice, jedno koło wodne.
Stowarzyszeniu Miłośników Ziemi Tarnogórskiej udało się przywrócić dawny blask niemal wszystkim eksponatom szynowym. Najstarszy z pojazdów szynowych, to z 1910 roku parowóz normalnotorowy typu TKh12. Na terenie Polski kursowało tylko 13 takich maszyn. Wyremontowano też m.in. osiem wąskotorowych i normalnotorowych lokomotyw.
Obecnie stowarzyszenie przymierza się do remontu pochodzącego z 1884 roku wagonu-cysterny. (PAP)
ktp/ amac/