Rozumienie tekstu napisanego oraz tekstu odtworzonego z nagrania - takie zadania znalazły się w testach z języków obcych na poziomie podstawowym, rozwiązywanych przez uczniów III klas gimnazjów w środę, w ostatnim dniu obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego.
Egzamin z języka obcego przeprowadzany jest na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Najpierw o godzinie 9. rozpoczął się test na poziomie podstawowym. Na rozwiązanie zadań uczniowie mieli 60 minut (dyslektycy 80 minut).
Do egzaminu z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym ma obowiązek przystąpić każdy gimnazjalista. Egzamin na poziomie rozszerzonym jest obowiązkowy tylko dla uczniów, którzy na egzaminie wybrali język, którego uczyli się również w szkole podstawowej. Mogą do niego przystąpić także pozostali gimnazjaliści, jeśli zechcą sprawdzić poziom swoich umiejętności językowych.
Gimnazjaliści, niezależnie od tego, jaki język obcy wybrali na egzaminie, mieli na poziomie podstawowym do rozwiązania 11 zadań. Wszystkie były zadaniami zamkniętymi - uczeń musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.
Część zadań odnosiła się do nagranych tekstów. Większość z nich stanowiły dialogi. Na przykład uczniowie zdający angielski wysłuchali m.in. rozmowy telefonicznej na temat korków ulicznych i jazdy na lotnisko, rozmowy na temat przygotowań do obiadu, czy podziękowania za zaproszenie.
Zdający egzamin z niemieckiego wysłuchali m.in. rozmów na temat tego, jaki prezent kupić babci na urodziny i najlepszych sposobów na stres przed egzaminem oraz rozmowy mężczyzny składającego zamówienie u kelnerki, a zdający egzamin z rosyjskiego - m.in. relacji z podróży samolotem.
Zadania odnosiły się także do zamieszczonych w tekście krótkich tekstów, m.in. ogłoszeń, reklam, e-maili i sms-ów.
Wśród zadań na poziomie podstawowym były też pytania sprawdzające znajomość podstawowych zwrotów, na przykład: "Kolega wrócił z wakacji. Zapytaj go o wrażenia. A. How was your holiday? B. How would you spend your holiday? C. How did you come back from your holiday?" lub "Powitaj gości, którzy Cię odwiedzają. A. Herzliche Gruesse. B. Herzlich willkommen. C.Herzlichen Dank".
Egzamin na poziomie rozszerzonym, który rozpoczął się o godzinie 11, trwał 60 minut (dla dyslektyków 90 minut).
W teście na poziomie rozszerzonym gimnazjaliści mieli do rozwiązania 8 zadań. Sprawdzana była nie tylko umiejętność rozumienia dłuższych tekstów (w tym tekstów odtwarzanych z nagrań, na angielskim np. dotyczącym wycieczki do Norwegii, a na niemieckim na temat zakupów), ale także pisanie tekstów własnych.
Zdający egzamin z języka angielskiego i hiszpańskiego musieli napisać e-maila na temat przeprowadzki do nowego domu lub mieszkania. Mieli za zadanie wyjaśnić w nim, dlaczego ich rodzina zmieniła miejsce zamieszkania, opisać wydarzenie, które miało miejsce podczas przeprowadzki, a także swój nowy pokój.
Z kolei zdający egzamin z języka niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego i włoskiego musieli napisać e-maila o tym, że rozpoczęli naukę w nowej szkole. Mieli za zadanie wyjaśnić w nim, dlaczego wybrali właśnie tę szkołę, opisać salę lekcyjną, która najbardziej im się podoba i zrelacjonuj wydarzenie, które miało miejsce w szkole w pierwszym dniu nauki.
Uczennice Publicznego Gimnazjum nr 1 w Opolu, obie o imieniu Julia, po napisaniu egzaminu z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym mówiły, że niektóre z zadań były bardzo proste, a niektóre nieco trudniejsze. „Ale ze wszystkimi dałyśmy radę” – relacjonowały. Ich zdaniem, trudna była gramatyka. Jedna z nich przyznała, że miała problem z napisaniem e-maila odpowiedniej długości; w poleceniu zaznaczono bowiem, że jego długość powinna wynosić od 50 do 100 słów. "W sumie było to proste zadanie, ale limit słów był niewystarczający. Nie mogłam skrócić mojego maila, bo straciłby sens, więc zostawiłam 120 słów” – powiedziała.
Filip z tej samej szkoły ocenił egzamin na poziomie podstawowym, jako bardzo łatwy. Jego zdaniem, poziom rozszerzony „lekko podniósł poprzeczkę”. „Ale i tak nie był to egzamin bardzo trudny” – dodał. Z kolei Tomek mówił, że zadania zamknięte były „całkiem łatwe”, ale do otwartych ma mniejszą pewność. Mimo to - jak zaznaczył - napisania e-maila trudne nie było.
Arkusze testów z języków obcych Centralna Komisja Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne opublikowały na swojej stronie internetowej. (PAP)
dsr/ kat/ pz/ par/