Wprowadzenie systemu monitorowania karier edukacyjno-zawodowych absolwentów zakłada projekt nowelizacji Prawa oświatowego, który we wtorek rozpatrzy Rada Ministrów. Nowelizację przygotowało Ministerstwo Edukacji i Nauki.
W uzasadnieniu projektu czytamy, że system kształcenia, a zwłaszcza szkolnictwo branżowe, powinien reagować na potrzeby rynku pracy, sprzyjać uczeniu się przez całe życie i umożliwiać absolwentom mobilność edukacyjną i zawodową.
"Aby było to możliwe, konieczne jest zapewnienie informacji zwrotnej na temat przebiegu karier absolwentów. Wiedza o karierach absolwentów umożliwia strategiczne reagowanie systemu edukacji oraz polityki rynku pracy na nieustannie zmieniającą się rzeczywistość społeczno-ekonomiczną" – głosi uzasadnienie.
Zgodnie z projektem monitoring karier edukacyjno-zawodowych absolwentów będzie prowadzony na podstawie danych z Systemu Informacji Oświatowej, danych zawartych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on, danych gromadzonych przez okręgowe komisje egzaminacyjne oraz danych gromadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na kontach ubezpieczonych lub kontach płatników składek.
Dane te będzie zbierał minister edukacji i nauki, który następnie przekaże je Instytutowi Badań Edukacyjnych do opracowania. Opracowane dane z monitoringu IBE ma przekazać z powrotem ministrowi.
Na potrzebę prowadzenia monitoringu karier absolwentów wskazują m.in. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju 2030, Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Krajowy Program Reform, Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego i Zintegrowana Strategia Umiejętności.
"Informacje z monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych odegrają istotną rolę przy dopasowywaniu systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy tak, aby wspierać konkurencyjność i innowacje na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym, przeciwdziałać niedoborowi wykwalifikowanych pracowników oraz umożliwiać absolwentom podejmowanie satysfakcjonującego zatrudnienia. Będą miały także znaczenie dla doradztwa zawodowego, umożliwiając wykorzystywanie szczegółowych statystyk dotyczących sytuacji absolwentów szkół ponadpodstawowych na rynku pracy" – wskazano w uzasadnieniu.
W Polsce brakuje odpowiednio szczegółowych i rzetelnych informacji o karierach absolwentów szkół ponadpodstawowych.
"Obecnie na poziomie krajowym prowadzony jest wyłącznie systematyczny monitoring ekonomicznych losów absolwentów szkół wyższych, zapewniany przez system ELA. Aby uzyskać kompletny obraz procesu przechodzenia z edukacji na rynek pracy, konieczne jest uzupełnienie go o rozwiązanie, które pozwalałoby monitorować kariery absolwentów szkół ponadpodstawowych: branżowych szkół I i II stopnia, techników i szkół policealnych, liceów ogólnokształcących oraz szkół specjalnych przysposabiających do pracy" – wyjaśniono w uzasadnieniu projektu.
Rozwiązania metodologiczne i informatyczne pozwalające na uruchomienie systemu monitorowania karier absolwentów szkół ponadpodstawowych rozwijano w Instytucie Badań Edukacyjnych od 2015 r. w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
"Uruchomienie systemu monitorowania absolwentów do końca 2021 r. stanowi zaplanowany rezultat projektów realizowanych przez MEiN i IBE. Należy jednak podkreślić, że wdrożenie monitorowania karier absolwentów nie będzie możliwe bez wprowadzenia rekomendowanych zmian prawnych" – zaznacza MEiN. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ joz/