Dr Daniel Cichy, muzykolog i publicysta muzyczny, został dyrektorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego - poinformowało w poniedziałek PWM. Cichy był dotychczas zastępcą dyrektora i redaktorem naczelnym Wydawnictwa.
Nominację otrzymał od wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego. Cichy zastąpi na tym stanowisku Adama Radzikowskiego.
Dr Daniel Cichy jest muzykologiem i publicystą muzycznym. Studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz Ruprecht-Karls-Universität w Heidelbergu. Doktorat uzyskał na podstawie pracy o życiu i twórczości Witolda Szalonka, napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Alicji Jarzębskiej w Instytucie Muzykologii UJ.
Był asystentem w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, obecnie wykłada także w Katedrze Teatru Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jest laureatem Ray E. & Ruth A. Robinson Musicology Award (2005), stypendystą Deutscher Musikrat i Ernst-von-Siemens-Musikstiftung (2004/2005), tygodnika "Polityka" (2007) i Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2009, 2010).
W 2009 roku nakładem oficyny Musica Iagellonica ukazała się jego książka "Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadcie. Dzieje, rola i znaczenie w myśli teoretycznej, praktyce kompozytorskiej i życiu muzycznym drugiej połowy XX wieku".
Cichy jest też krytykiem i publicystą muzycznym. Współpracuje z "Tygodnikiem Powszechnym", "Ruchem Muzycznym" i Programem Drugim Polskiego Radia; regularnie publikuje eseje i teksty krytyczne w prasie polskiej ("Glissando", "Didaskalia", "Teatr") i zagranicznej ("Neue Musikzeitung", "MusikTexte", "Neue Zeitschrift für Musik"). Jest ponadto redaktorem Linii Muzycznej oficyny Korporacja Ha!Art oraz Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Od 2013 r. pełnił funkcję redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a od maja 2016 r. również zastępcy dyrektora.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne powstało w 1945 r. w Krakowie. W ciągu 70 lat zgromadziło kolekcję partytur dawnych i współczesnych, ważne pozycje książkowe o historii i teorii muzyki, audiobooki i publikacje pedagogiczne. Swe pierwsze partytury publikowali w nim tacy twórcy jak Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki czy Wojciech Kilar.
Do najwyżej cenionych zbiorów wydawnictwa należy m.in. seria "Arcydzieła Muzyki Polskiej XX wieku", na którą składają się partytury Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Bairda czy Krzysztofa Pendereckiego. Zbiory nutowe PWM udostępniane są zespołom i orkiestrom na całym świecie.
W styczniu 2016 r. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało przekształcone z jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w państwową instytucję kultury. (PAP)
ksi/ pat/