„Powiało na mnie morze snów. Pieśni zadumy i nostalgii” - cykl utworów napisany przez Krzysztofa Pendereckiego, na kanwie poezji Cypriana K. Norwida, poetów Młodej Polski, skamandrytów i Zbigniewa Herberta, wykonany zostanie podczas koncertu 23 listopada w Sali Moniuszki w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
Cykl pieśni został stworzony przez Krzysztofa Pendereckiego na trzy głosy solowe - sopran, mezzosopran, baryton - z towarzyszeniem chóru i orkiestry symfonicznej.
W Teatrze Wielkim-Operze Narodowej pieśni wykonają sopranistka Iwona Hossa, mezzosopran Anna Biernacka, baryton Mariusz Godlewski oraz Chór i Orkiestra TW-ON. Dyrygować będzie Maciej Tworek.
Krzysztof Penderecki podczas pracy nad tym utworem dużo czasu – jak sam zaznaczał – poświęcił na dobór wierszy i „znalezienie takiego słowa, które przyniesie z sobą odpowiedni dźwięk”.
Wiele satysfakcji sprawił mu kontakt z wierszami zapamiętanymi z czasów młodzieńczych. „Zacząłem znaną mi poezję, np. Norwida czy Leśmiana, odkrywać na nowo, ale też odkrywać poezję do tej pory mi nieznaną – tak było chociażby z Aleksandrem Watem, który liczył się dla mnie głównie jako prozaik” – pisał w komentarzu do utworu.
Tytuł dzieła – „Powiało na mnie morze snów…” – zaczerpnął Penderecki ze słów Tadeusza Micińskiego.
Pieśni ujął w formę tryptyku. W pierwszej części zatytułowanej „Ogród zaklęty” odnaleźć można m.in. wiersze Kazimierza Wierzyńskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Stanisława Korab-Brzozowskiego i Kazimierza Przerwy-Tetmajera.
Część druga – „Co mówi noc” – powstała na podstawie wierszy Staffa, Wata i Micińskiego. Dramatyczną kulminację dzieła wieńczy końcowe Adagio-Requiem z akordami z Chopinowskiej Sonaty b-moll op. 35. Wiersz Norwida „Fortepian Szopena” umieszczony w tej części na zasadzie motywu przewodniego stanowi sedno całego utworu.
Prawykonanie cyklu pieśni „Powiało na mnie morze snów…” odbyło się 14 stycznia 2011 roku w Filharmonii Narodowej z udziałem Wioletty Chodowicz (sopran), Agnieszki Rehlis (mezzosopran), Mariusza Godlewskiego (baryton), Chóru Filharmonii Narodowej i orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Valery’ego Gergieva.
Teksty poetyckie nierzadko stawały się inspiracją dla twórczości Krzysztofa Pendereckiego i to od wczesnych lat jego kompozytorskiej działalności, jak chociażby „Psalmy Dawida” w tłumaczeniu Jana Kochanowskiego skomponowane przez mistrza w 1958 roku.
W pierwszych latach nowego wieku napisał również VIII Symfonię „Pieśni przemijania” (2005) na podstawie wierszy niemieckich poetów i o trzy lata późniejsze „Trzy pieśni chińskie” (2008) na kanwie średniowiecznych wersetów Li Tai Po. Ukoronowaniem tego nurtu stała się kompozycja „Powiało na mnie morze snów… Pieśni zadumy i nostalgii” z 2010 r. z Fryderykiem Chopinem w tle.
Koncert „Powiało na mnie morze snów…. Pieśni zadumy i nostalgii” odbędzie się 23 listopada o godz. 19.00 w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego-Opery Narodowej. (PAP)
Autorka: Anna Bernat
abe/ dki/