Wystawa „Maria. Mater Misericordiae” oraz otwarcie Pawilonu Józefa Czapskiego – to jedne z najważniejszych tegorocznych planów Muzeum Narodowego w Krakowie. Placówka zamierza też szeroko promować swoją działalność i bardziej wyjść w przestrzeń miasta.
Plany Muzeum wciąż są ustalane, ale te najważniejsze już są znane i zostały przedstawione we wtorek na konferencji prasowej.
Działania wystawiennicze, ale też naukowe, wydawnicze, edukacyjne, komunikacyjne, promocja – to ważne filary działalności Muzeum wymienione przez nowego dyrektora Andrzeja Betleja. Będą one kontynuowane w przyszłych latach. Jednak, jak zwrócił uwagę dyrektor, zmiany są nieuniknione, będą miały charakter "ewolucyjny" i w dużej mierze dotyczyć będą organizacji oddziałów Muzeum Narodowego w Krakowie. Chodzi przede wszystkim o usprawnienie komunikacji pomiędzy poszczególnymi oddziałami.
Placówka chce być bardziej obecna w przestrzeni miejskiej. „Muzeum nie może być tym miejscem, w którym wyłącznie odbywają się wystawy, ale te wystawy muszą wyjść na zewnątrz” – zaznaczył nowy dyrektor.
Wyjście w przestrzeń miejską będzie realizowane poprzez działalność okołomuzealną, m.in. poprzez tworzenie szlaków, promujących zbiory muzealne. Jeszcze w tym roku powinien – we współpracy z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa i przewodnikami miejskimi – ruszyć szlak Stanisława Wyspiańskiego; potem Muzeum będzie pracować nad szlakiem Szymona Czechowicza.
Najważniejszą wystawą tego roku będzie „Maria. Mater Misericordiae” w Gmachu Głównym. „W moim odczuciu będzie to najważniejsza wystawa jeśli chodzi o muzealnictwo polskie w 2016 r.” – ocenił Betlej. Ekspozycja czynna będzie od 23 czerwca do 9 października i będzie jedyną oficjalną wystawą sztuki w ramach Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016.
Zwiedzający obejrzą arcydzieła sztuki sakralnej takich sławnych mistrzów jak Donatello, Mantegna, Vasari czy El Greco. Prezentację krakowskie muzeum organizuje we współpracy z watykańską Fundacją Jana Pawła II dla Młodzieży.
Na tydzień przed otwarciem wystawy „Maria. Mater Misericordiae” odbędzie się pokaz jednego z najwybitniejszych artystów barokowych w Europie – Giana Lorenzo Berniniego.
Medalion z wizerunkiem papieża Klemensa X pochodzi z kolekcji prywatnej. Będzie to pierwszy w Polsce publiczny pokaz dzieła tego wybitnego artysty. Bernini był jednym z najznakomitszych artystów włoskich: twórcą kolumnady przed bazyliką św. Piotra, baldachimu nad grobem św. Piotra czy słynnej rzeźby „Ekstaza św. Teresy”.
Kolejnym ważnym wydarzeniem tego roku będzie otwarcie Pawilonu Józefa Czapskiego w Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego, zaplanowane na kwiecień. „Mamy pomysł, aby w tym pawilonie odbywały się wydarzenia związane ze sztuką współczesną, niekoniecznie młodą generacyjne, ale aby tam działy się wydarzenia regularnie, dosyć często, które byłyby prezentacją tego, co dzieje się aktualnie w sztuce, nie tylko polskiej” – powiedział wicedyrektor Muzeum Andrzej Szczerski. Jak podkreślił, oprócz nowej sztuki Muzeum będzie przybliżać sztukę dawną.
Wśród znaczących ekspozycji w Gmachu Głównym, poza „Maria. Mater Misericordiae”, zaplanowano też prezentację 54 prac malarskich, z lat 1968-1978, Ewy Kuryluk; wystawę sztuki węgierskiej z lat 1830-1930; oraz pokaz sztuki legionowej.
Muzeum będzie kontynuowało współpracę z placówkami zagranicznymi – od maja do sierpnia Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach prezentować będzie obrazy Henryka Siemiradzkiego ze zbiorów Narodowej Galerii Sztuki we Lwowie.
Na kolejne lata Betlej zapowiedział wystawy problemowe, zmuszające do refleksji – w 2017 r. będzie to ekspozycja „Dziedzictwo”, a w 2018 r. „Niepodległość”. W przyszłości istotna będzie także prezentacja dzieł, w tym wielu niepokazywanych wcześniej, Stanisława Wyspiańskiego.
Główny specjalista ds. strategii rozwoju i komunikacji Łukasz Gaweł powiedział, że badania Instytutu Kultury UJ wskazują, że Muzeum sprawia wrażenie zamkniętego gmachu. „Muzeum ma sprawiać wrażenie otwartego. Moim marzeniem jest to, aby plac przed muzeum był pełny, by było na nim więcej osób” – mówił główny specjalista. (PAP)
bko/ par/