Wystawa w Muzeum Plakatu w Wilanowie jest pierwszą tak obszerną prezentacją dorobku Jerzego Treutlera – grafika, projektanta, autora licznych plakatów, ilustracji i opracowań książkowych, twórcy niezapomnianego znaku Mody Polskiej, zwanego potocznie „jaskółką”. Ekspozycja będzie czynna do 15 listopada.
Czterysta prac: 130 plakatów, projekty książek, fotografie, rysunki zgromadzone na wystawie „Jerzy Treutler. Grafik Projektant. Retrospektywa” stanowi przegląd dorobku artysty wszechstronnego, zdyscyplinowanego, ale tworzącego z energią i zapałem, +ze szwungiem+ - jak mawiał sam twórca” – powiedziała PAP kuratorka ekspozycji Ewa Reeves.
Według kuratorki, tajemnica i siła twórczości Treutlera, który w przeważającej większości wykonywał prace na zamówienie i był w tych działaniach twórcą zdyscyplinowanym, służebnym, tkwi w niezwykłej kresce, jaką się posługiwał. „Ten uczeń Tadeusza Kulisiewicza to przede wszystkim znakomity rysownik. I dlatego rysunek stanowi oś kompozycyjną i ideę porządkującą obecna wystawę” – zaznacza Reeves.
Jerzy Ryszard Treutler urodził się 31 maja 1931 r. w Beszynie na Kujawach. W 1955 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Grafiki. Dyplom otrzymał w Pracowni Grafiki Tekowej, prowadzonej przez prof. Tadeusza Kulisiewicza i jego asystentkę Halinę Chrostowską. Pierwsze prace Treutlera były małymi formami graficznymi, jak: rysunki prasowe, ulotki i wywieszki. Później projektował okładki, tworzył ilustracje do książek oraz plakaty o tematyce kulturalnej i społecznej.
Artysta dobrze się czuł uprawiając też takie dziedziny grafiki, jak rysunek prasowy, satyryczny i ekslibris. Główną domeną działalności artystycznej Jerzego Treutlera, obok ilustracji i grafiki wydawniczej, był jednak plakat.
Przez ponad 50 lat pracy twórczej zaprojektował przeszło 200 plakatów do filmów – co lubił szczególnie. Na zlecenie Centrali Wynajmu Filmów artysta zaprojektował łącznie około 90 plakatów, na potrzeby Centralnego Biura Wystaw Artystycznych zrealizował ponad 40 projektów katalogów i kilkadziesiąt plakatów do wystaw indywidualnych i zbiorowych. Tworzył też dla największego wydawcy, Wydawnictwa Artystyczno-Graficznego, a następnie Krajowej Agencji Wydawniczej.
Treutler należał do wąskiego grona grafików-projektantów, którzy projektowali plakaty cyrkowe.
Był rzeczoznawcą Ministerstwa Kultury i Sztuki w dziedzinie sztuki współczesnej i wielokrotnie pełnił rolę jurora w różnych konkursach. Jako niezależny projektant przez całe życie współpracował ze znanymi wydawnictwami.
Od końca lat 50. XX wieku prace Jerzego Treutlera trwale zaistniały w życiu artystycznym i kulturalnym Polski. Pojawiały się w konkursie na Najlepszy Plakat Warszawy, w którym zdobyły kilka miesięcznych wyróżnień oraz Nagrodę Roku 1970 w dziedzinie plakatu społecznego.
Twórczość artysty prezentowano na zbiorowych wystawach polskiego plakatu w ponad 20 krajach w Europie i poza nią. Treutler wielokrotnie brał udział w takich imprezach artystycznych, jak m.in. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Międzynarodowe Biennale Plakatu w Lahti w Finlandii i Międzynarodowa Wystawa Plakatu Filmowego w Karlowych Warach.
W 1958 r. Treutler zaprojektował logo państwowego przedsiębiorstwa Moda Polska – powszechnie znaną „jaskółkę”, która spopularyzowała jego nazwisko. Znak ten przywoływany jest jako przykład jednej z najlepszych realizacji znaku firmowego w historii polskiej grafiki użytkowej.
Prezentowane na wystawie druki, projekty, rysunki i szkice pochodzą z Archiwum Jerzego i Aliny Treutlerów (AJAT) oraz kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie. Ekspozycji towarzyszy bogato ilustrowany katalog pod redakcją kurator wystawy Ewy Reeves.
Wystawa dostępna dla publiczności od 7 sierpnia do 15 listopada. (PAP)
Anna Bernat
abe/ dki/