Kultura i sztuka po 1989 roku

12.10.2016

Teresa Żylis-Gara doktorem honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi

Prof. Teresa Żylis-Gara (2P) otrzymała doktorat honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi. Fot. PAP/G. Michałowski Prof. Teresa Żylis-Gara (2P) otrzymała doktorat honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi. Fot. PAP/G. Michałowski

Wybitna śpiewaczka Teresa Żylis-Gara została w środę uhonorowana tytułem doktora honoris causa Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Uważana za jedną z najsłynniejszych polskich sopranistek artystka jest absolwentką tej łódzkiej uczelni.

"Teresa Żylis-Gara zaliczana jest przez melomanów i krytyków do grona najwybitniejszych osobowości świata opery. Opierając oceny osiągnięć artystycznych na jakości wokalnej i kreacjach stworzonych na scenach świata, Teresę Żylis-Garę bez wątpienia należy zaliczyć do grona tych artystek, które na przestrzeni wielu lat wyznaczały poziom sztuki operowej" - podkreślił w laudacji promotor doktoratu Wiesław Ochman.

Ochman, który jako śpiewak miał okazję występować u boku Żylis-Gary m.in. na scenie Deutsche Oper w Berlinie, przywołał słowa, jakie wypowiedział o niej wybitny dyrygent Oliviero de Fabritiis. Jego zdaniem, piszący muzykę do Traviaty Verdi, "miał na myśli taką artystkę jak Żylis-Gara".

"Nienaganna technika artystki pozwala jej na kreowanie ról szerokiego spektrum repertuaru operowego. Z natury liryczny sopran, prowadzony po mistrzowsku, obdarzony piękną, ciepłą barwą i atrakcyjnym brzmieniem, dzięki ekspresji i dynamice sprawdza się znakomicie zarówno w partii Donny Elwiry w Mozartowskim Don Giovannim, jak i w pełnej dramatyzmu partii Toski w operze Pucciniego" - dodał Ochman.

W poświęconym Żylis-Garze wydawnictwie rektor Akademii Muzycznej prof. Cezary Sanecki podkreślił, że uczelnia jest dumna z absolwentki, której międzynarodowe osiągnięcia artystyczne osiągnęły imponujący poziom i wpisały się w kanon światowej wokalistyki. Przypomniał, że artystka z pasją dzieli się swoimi doświadczeniami z młodymi adeptami sztuki wokalnej i zaznaczył, że przez dziesięciolecia była ambasadorem polskiej kultury, prezentującym światu pieśni Szymanowskiego, Karłowicza, Chopina i Moniuszki.

Maestra przyjęła ze wzruszeniem owację na stojąco, jaką urządziła jej publiczność zgromadzona w sali koncertowej A.M. Zaznaczyła, że odbyła bardzo daleką podróż po scenach świata, a swój tytuł przyjmuje w miejscu, które zapoczątkowało jej życiową przygodę ze sztuką wokalną.

Maestra przyjęła ze wzruszeniem owację na stojąco, jaką urządziła jej publiczność zgromadzona w sali koncertowej A.M. Zaznaczyła, że odbyła bardzo daleką podróż po scenach świata, a swój tytuł przyjmuje w miejscu, które zapoczątkowało jej życiową przygodę ze sztuką wokalną.

Żylis-Gara wspominała swoje dzieciństwo spędzone w małym miasteczku na Wileńszczyźnie i rodziców - Franciszka i Jadwigę Żylisów, w których rodzinie 86 lat temu przyszła na świat jako ich piąte dziecko.

"Żyliśmy bardzo skromnie, nie miało to jednak dla nas większego znaczenia. Oboje rodzice mieli piękne głosy - alt i baryton - a ich dzieci odziedziczyły po nich ten dar. Nasze wieczory były rozśpiewane. I właśnie te wieczory z muzyką, ze śpiewem były naszym szczęściem i bogactwem" - podkreśliła.

W 1947 r. Żylisowie wyemigrowali do Łodzi; przyszła sopranistka tu odebrała wykształcenie muzyczne, m.in. w Wyższej Szkole Muzycznej pod kierunkiem Olgi Olginy. Drogę do kariery otworzyło jej zdobycie III miejsca w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Monachium w 1960 r.

Została solistką teatru operowego w Oberhausen, a następnie w Dortmundzie. Już jako primadonna związała się z jedną z najznakomitszych scen niemieckich – Deutsches Oper am Rhein w Düsseldorfie. Jej światową karierę zapoczątkował debiut w Operze Paryskiej, w której kreowała postać Donny Elviry w Don Juanie Mozarta.

W roku 1968 podpisała kontrakt z Metropolitan Opera w Nowym Jorku; z tą sceną była związana najdłużej. Występowała w najsłynniejszych teatrach operowych świata m.in. mediolańskiej La Scali, wiedeńskiej Staatsoper, a także w Berlinie, Tokio, Buenos Aires. Jej partnerami na scenie byli m.in. Monserrat Caballe, Jose Carreras, Franco Corelli, Placido Domingo, Mikołaj Giaurov, Luciano Pavarotti.

Repertuar Maestry obejmuje wielkie role w operach Mozarta, Verdiego, Pucciniego, Straussa, Chaussona, Czajkowskiego. Występowała na prestiżowych festiwalach muzycznych i nagrywała dla wielu renomowanych firm fonograficznych.

Artystka prowadzi mistrzowskie kursy techniki i interpretacji wokalnej w kraju i za granicą.

W 1999 r. uzyskała tytuł profesora nauk muzycznych, w 2004 r. doktora h.c. Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Odznaczona Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (2011) i Orderem Oficerskim Legii Honorowej Republiki Francuskiej (2012). (PAP)

agm/ mow/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL