Prawie 400 obiektów i 50 prac złoży się na wystawę „Abakanowicz. Totalna”, którą od niedzieli będzie można oglądać w Pawilonie Czterech Kopuł we Wrocławiu. To pierwsza całościowa prezentacja znajdującego się w zbiorach MNWr dorobku tej światowej sławy polskiej artystki współczesnej.
"Wystawa +Abakanowicz. Totalna+ jest nie tylko hołdem złożonym przez Wrocław i Muzeum Narodowe tej wyjątkowej postaci, artystce, ale także pewnej niezwykłej relacji, przyjaźni i współpracy, jakie przez długie lata miała miejsce pomiędzy nią, a wieloletnim kuratorem zbiorów, byłym dyrektorem wrocławskiej placówki Mariuszem Hermansdorferem" - powiedział na konferencji prasowej poświęconej najnowszej ekspozycji dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu Piotr Oszczanowski.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu może pochwalić się największą i najbardziej reprezentatywną kolekcją prac Magdaleny Abakanowicz. W zbiorach Muzeum znajdują się 53 dzieła artystki, z których większość stanowią wieloelementowe zespoły prac - w sumie 393 obiekty. Kolekcja dokumentuje aktywność twórczą Abakanowicz niemal od momentu jej debiutu aż po dzieła realizowane w pierwszych latach XXI wieku.
Jak podkreśliła Barbara Banaś, zastępczyni dyrektora MNWr i współkuratorka wystawy, na ekspozycji pokazane zostaną wszystkie dzieła artystki znajdujące się w muzealnych zbiorach.
Zwróciła uwagę, że decyzja ta, oprócz wymagających prac konserwatorskich, wiązała się również z koniecznością przearanżowania przestrzeni Pawilonu Czterech Kopuł. Ekspozycja wyjdzie bowiem poza ramy standardowej wystawy czasowej i zajmie część wystawy stałej. "Postanowiłyśmy zrezygnować z trzech ostatnich sal i całą tą przestrzeń, wraz z przestrzenią dedykowaną wystawom czasowym, poświęcić na najbliższe osiem miesięcy dla prac Magdaleny Abakanowicz. Była to decyzja bardzo świadoma, wynikająca z potrzeby stworzenia takiej przestrzeni ekspozycyjnej, w której wszystkie te dzieła mogłyby wybrzmieć, znaleźć swoje miejsce oraz dać przestrzeń publiczności do swobodnego ich oglądania i kontemplowania" – tłumaczyła.
Zwiedzający zobaczą m.in. słynne wielkoformatowe kompozycje przestrzenne – "Abakany", "Tłum", "Plecy", "Postaci siedzące", a także dzieła unikatowe – jak "War Games" czy "Koło z liną". Każdy z gości otrzyma przewodnik po wystawie, w którym zawarte będą m.in. informacje, w jaki sposób poszczególne obiekty trafiły do muzealnych zbiorów.
Jak zauważyła kuratorka, ogromna większość tych prac to dzieła, które artystka sama podarowała do kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu. "Jest to nasze wielkie szczęście i radość, że tak hojnie tę placówkę obdarowała. Pierwsze prace zostały zakupione w 1986 roku, ale przez wiele lat artystka traktowała muzeum jako bezpieczne miejsce do przechowywania swoich prac, pozostawały one u nas w depozycie i były wypożyczane na liczne prezentacje organizowane na całym świecie" – wskazała.
Pracując nad koncepcją wystawy kuratorki świadomie zrezygnowały też ze schematu chronologicznego, skupiając się na aspektach wizualnym i dokumentalnym. "Starałyśmy się pokazać dzieła Magdaleny Abakanowicz w taki sposób, aby pozwalały one zwiedzającym jak najbardziej i najpełniej odczuć moc przekazu tego, o czym tworzyła i o czym opowiadała artystka" – dodała Iwona Dorota Bigos, kierowniczka Pawilonu Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej, druga z kuratorek wystawy.
Abakanowicz zostanie zaprezentowana jako artystka skupiona na badaniu "kondycji ludzkiej", pozostająca w bliskiej relacji z naturą, wykorzystująca w sposób oryginalny naturalne tworzywa takie jak włókna sizalowe, jutowe, drewno i doskonale wpisująca się w aktualny w sztuce współczesnej sposób myślenia recyklingowego i proekologicznego
Bigos zwróciła uwagę, że słowo "totalna" w tytule wystawy odnosi się zarówno do wielkości i rozmachu ekspozycji, a także do faktu, że pokazuje ona również inne dziedziny, w których działała artystka, aby zdobyć odpowiednią pozycję w świecie sztuki.
Obok dzieł Abakanowicz na wystawie pokazane zostaną również listy, umowy, rachunki i zdjęcia dokumentalne wystaw i działań artystki na całym świecie.. Główną ekspozycję dopełni dodatkowa przestrzeń edukacyjno-warsztatowa i sala kinowa, w której pokazywane będą filmy poświęcone twórczości Abakanowicz. Zaplanowano też bogaty program wydarzeń towarzyszących, takich jak oprowadzania po wystawie, wykłady, warsztaty, spektakle.
Wystawa będzie czynna do 28 sierpnia.
Magdalena Abakanowicz (1930–2017) to jedna z najwybitniejszych polskich artystek XX wieku, rzeźbiarka, autorka prac z zakresu tkaniny artystycznej. W latach 1949–1950 studiowała w PWSSP w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie. Od połowy lat 60. XX w. tworzyła w tkaninie monumentalne kompozycje przestrzenne, nazwane abakanami, które pokazała po raz pierwszy na Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962 r. Od lat 70. artystka wykonywała duże zespoły figuralne i prace o strukturze organicznej z tkaniny utwardzanej żywicą, a także kompozycje z drewna, metalu i kamienia, m.in. serie: "Alteracje", "Plecy", "Tłum", "Embriologia", "War Games".
Po 2000 roku artystka podejmowała eksperymenty z nowym tworzywem, budując z metalowych płyt kompozycje z aluzjami do świata zwierząt (m.in. seria "Ptaki"). Zrealizowała rzeźby plenerowe w Polsce oraz we Włoszech, Izraelu, Japonii, USA. Wystawiała na światowych przeglądach sztuki: Biennale Tkaniny w Lozannie (1962–1976, 1985); Biennale Sztuki w Wenecji (1968, 1980, 1995); Biennale Sztuki w Sao Paulo (1965, 1979); International Open Air Sculpture Biennale (1983).
Niespełna dwa tygodnie temu w Domu Aukcyjnym Polswiss Art za dzieło artystki "Bambini" zapłacono 13,6 mln zł, bijąc tym samym rekord na rynku dzieł sztuki w Polsce. (PAP)
Autorka: Agata Tomczyńska
ato/aszw/