Kilka tygodni wcześniej niż w poprzednich latach, już w niedzielę, 9 czerwca br. rozpocznie regularne sezonowe kursowanie popularna wśród mieszkańców Górnego Śląska kolejka wąskotorowa z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego.
Poinformowało o tym w niedzielę Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW) które, będąc operatorem kolejki, co roku uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy. Oznaczało to dotąd przejazdy w weekendy i święta na całej, liczącej ok. 21 km trasie - od końca czerwca do września.
W tym roku kolejka po raz pierwszy pojedzie z pasażerami 8 czerwca, w święto Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego – Industriadę. Co roku obowiązuje wówczas specjalny rozkład, umożliwiający przejazdy między centrum Bytomia i ważnymi punktami Szlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicy Karb, Elektrociepłownią Szombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra w tarnogórskiej dzielnicy Repty.
Według szacunków SGKW podczas ubiegłorocznej Industriady przez stację w Karbiu przewinęły się ponad 4 tys. zwiedzających. Stowarzyszenie uruchomiło 22 pociągi pod nazwą INDUexpress, praktycznie wszystkie miały ponad 100-procentowe obłożenie.
Podobne INDUexpressy będą kursowały podczas tegorocznej Industriady. Łącznie zapowiedziano dotąd 12 kursów. Pociągi z centrum Bytomia będą odjeżdżały co dwie godziny od godz. 9.00, a spod tarnogórskiej kopalni – podobnie, co dwie godziny, od godz. 10.05. Przejazdy na terenie Bytomia będą bezpłatne; bilet między Bytomiem a Tarnowskimi Górami ma kosztować 10 zł (ulgowy 5 zł).
Na stacji w Karbiu przewodnicy SGKW będą oprowadzali grupy chcące poznać zachowany dorobek i wysłuchać historii tej kolei. Co roku wydarzeniem jest możliwość zejścia do kanału rewizyjnego i obejrzenia, jak wygląda lokomotywa od spodu. Będzie też można m.in. pojeździć drezyną ręczną i wziąć udział w prezentacji techniki remontu torowiska.
Wolontariusze Stowarzyszenia chcą bowiem pokazywać, jak przed corocznym uruchomieniem kolejki sprawdzają i uzupełniają infrastrukturę torową, samodzielnie – własnymi siłami – odbudowując czy remontując znaczne fragmenty torowiska.
Tylko w sobotę członkowie SGKW m.in. zamontowali tzw. zwrotniki przy rozjazdach na mijance w Tarnowskich Górach (w miejsce elementów skradzionych jakiś czas temu), wymienili kilka podkładów, oczyścili z ziemi rowki przy szynach na skrzyżowaniach z drogami i usunęli kilka zwalonych przez wichury drzew.
Choć podczas Industriady można dotrzeć INDUexpressem tylko do Zabytkowej Kopalni Srebra, w wakacyjne weekendy i święta będzie można dojechać dalej - do centrum Tarnowskich Gór oraz zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Choć stowarzyszenie dotąd nie podało tegorocznego rozkładu jazdy, w poprzednich latach układano go tak, aby w Bytomiu można było przesiadać się między kolejką, a rozkładowymi pociągami Kolei Śląskich.
Ten sezon kolejki, podobnie jak w ub. latach, powinien też zostać znów przedłużony dzięki „Srebrnemu pociągowi”. To wspólna oferta niedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra, przygotowana przez Koleje Śląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Z jednego biletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz na zwiedzanie kopalni w ub. roku można było korzystać od października do grudnia.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną z pozostałości jest właśnie kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.
Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną część sieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, a operatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie. W ostatnich latach tabor kolejki jest sukcesywnie remontowany. Jesienią 2013 r. świętowano 160-lecie GKW.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ je/