Opisy atrakcyjnych miejsc i tras turystycznych, zapowiedź nadchodzących wydarzeń, mapę i narzędzie do planowania podróży będą mogli znaleźć odwiedzający Małopolskę w bezpłatnej aplikacji mobilnej. Zwiedzanie Małopolski wkracza w nowym wymiar - mówił wicemarszałek województwa Tomasza Urynowicz.
Prezentacja aplikacji odbyła się w poniedziałek w Muzeum AK w Krakowie.
"Dzięki niej mapy, przewodniki i encyklopedie można zastąpić telefonem. Można sprawnie poruszać się po Małopolsce, poznawać historię, kulturę, tradycję i najwspanialsze zabytki regionu oraz najnowsze atrakcje, bo stale informujemy o najciekawszych wydarzeniach kulturalnych i sportowych" – mówił Urynowicz.
Osoby zainteresowane zwiedzaniem tematycznym, np. Szlakiem Architektury Drewnianej, Szlakiem I Wojny Światowej czy Szlakiem Zabytków Renesansowych, będą mogły uzyskać informacje i zaplanować podróż. "Dzięki temu każda, nawet najmniejsza miejscowość będzie mogła się cieszyć obecnością turystów i rozwijać" – powiedział Urynowicz. Podkreślił, że aplikacja ma służyć podniesieniu jakości usług turystycznych.
W 2018 r. Małopolskę odwiedziło prawie 16,8 mln turystów - o 800 tys. więcej niż rok wcześniej. 3,5 mln pochodziło z zagranicy - najwięcej z Niemiec, Francji, Ukrainy i Wielkiej Brytanii oraz z Włoch. Goście wydali w regionie ponad 14 mld zł. Najchętniej odwiedzane miejsca w województwie to Kraków, Zakopane, Wieliczka, Oświęcim.
Prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej Grzegorz Biedroń mówił, że choć mamy zabytki liczące setki lat, musimy podążać za nowinkami technicznymi.
Do tej pory turyści mogli korzystać z informacji o Małopolsce umieszczonych w internecie, w wydawnictwach o regionie oraz udzielanych przez pracowników punktów Informacji Turystycznej – działają one w 43 miejscach.
W popularyzacji nowej aplikacji oraz promocji Małopolski maja pomóc blogerzy Anna i Marcin Nowakowie. "Potencjał Małopolski, oprócz tak oczywistych miejsc jak Kraków czy Wieliczka, to szlaki kulinarne, punkty widokowe, zbiorniki wodne i doliny rzeczne, małe galicyjskie miasteczka. Naszym zdaniem kierunki zmian w turystyce to podróże tematyczne i samodzielne budowanie własnej podróży i do tego takie aplikacje są niezbędne" – powiedział Marcin Nowak.
Aplikacja mobilna VisitMałopolska została przygotowana przez Comarch w ośmiu wersjach językowych - m.in. angielskim, francuskim, hiszpańskim, rosyjskim, słowackim. Kosztowała kilka milionów złotych. Aby ją zainstalować, trzeba skorzystać ze sklepów internetowych Google, Windows i Play wpisując "VisitMałopolska".(PAP)
autor: Małgorzata Wosion-Czoba
wos/ pad/