Rozbudzanie pasji latania, przypominanie historii lotnictwa i opowiadanie o przyszłości tej branży – takie zadania ma pełnić Centrum Edukacji Lotniczej, powstające na terenie Aeroklubu Gliwickiego. Ma ono zostać otwarte w trzecim kwartale przyszłego roku.
Jak podał gliwicki magistrat, trwają prace związane z budową Centrum - remont dużego i małego hangaru na terenie lotniska. Docelowo znajdzie się tam muzeum lotnictwa wraz ze specjalną wystawą modelarską. Wszystko będzie przystosowane do tego, by, nie ruszając się z ziemi, przeżyć emocjonujący lot w przestworzach – przekonują urzędnicy.
„Zamontowane zostaną dwie kopułki do pokazów 4D oraz symulator lotów. Przewidujemy, że będą tutaj przyjeżdżały zarówno wycieczki, jak i osoby chcące poczuć emocje latania i wirtualnego udziału w głośnych lotniczych wydarzeniach m.in. podniebnych bitwach. Przebywając w kopułce 4D, przeżywa się to zupełnie inaczej” - powiedział Edmund Bester z Górnośląskiej Agencji Rozwoju i Przedsiębiorczości (GAPR) w Gliwicach.
W dużym hangarze ma być prezentowany stary sprzęt latający, GAPR nie wyklucza organizowania pokazów ich możliwości na płycie lotniska. „Aeroklub Gliwickich posiada dużo egzemplarzy maszyn starszego typu – szybowców i samolotów. Udostępniając je publiczności, chcemy zachęcić ludzi do pięknego sportu, jakim jest latanie” - dodał Bester.
Centrum Edukacji Lotniczej powinno zostać otwarte w trzecim kwartale przyszłego roku. Jednym z jego zadań będzie organizacja warsztatów dla młodzieży. Dzięki współpracy GAPR, Aeroklubu Gliwickiego oraz Gliwickiego Stowarzyszenia Modelarzy Lotniczych i Ośrodka Pomocy Społecznej, w ramach Centrum Edukacji Lotniczej powstanie pracownia modelarska, wyposażona w najwyższej klasy urządzenia. Dodatkowo, w przyszłym roku tuż przy lotnisku ma się rozpocząć budowa toru modelarskiego przeznaczonego dla modeli na uwięzi, o parametrach umożliwiających rozgrywanie mistrzostw Polski i zawodów zaliczanych do pucharu świata.
Dobiega już końca roczna modernizacja płyty gliwickiego lotniska, które dotychczas miało charakter sportowy, a wkrótce ma stać się także bazą lotów biznesowych. Gliwickie lotnisko będzie też przeznaczone - na mniejszą skalę - na potrzeby publicznego transportu lotniczego oraz turystycznego i cargo, sportów lotniczych i edukacji lotniczej.
Lotnisko w Gliwicach jest terenem Aeroklubu Gliwickiego oraz GAPR. Miejska spółka jest również głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego – ośrodka, zajmującego się wytwarzaniem i badaniem kompozytowych elementów konstrukcyjnych. Aeroklub Gliwicki jest też strategicznym partnerem gliwickiego Zespołu Szkół Samochodowych, w zakresie m.in. rozwijanego od 10 lat kształcenia uczniów w zawodzie technik mechanik lotniczy. Obecnie szkoła współpracuje z Politechniką Śląską.
Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat - zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska. (PAP)
autor: Krzysztof Konopka
kon/ mtb/ amac/