Droga odsuwająca ruch samochodów od zabytkowej bramy głównej byłego niemieckiego obozu Auschwitz II-Birkenau jest już gotowa. Trwają odbiory. Jeszcze w br. zostanie otwarta.
„Droga jest gotowa. Wykonany został odbiór techniczny. Mamy już opinię straży pożarnej. Czekamy na sanepid. Gdy będziemy mieli komplet, to wystąpimy do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Mamy nadzieję, że droga będzie przejezdna jeszcze w grudniu” - powiedział wójt gminy Oświęcim Mirosław Smolarek.
Samorządowiec zaznaczył, że gmina spieszyła się z budową, żeby uruchomić szosę jak najszybciej. Wkrótce przy historycznej bramie obozowej rozpocznie się bowiem montaż ogromnego namiotu. Pod nim znajdzie część zabytkowego budynku wraz z fragmentem istniejącej drogi. Wewnątrz, 27 stycznia, odbędą się główne uroczystości 75 rocznicy wyzwolenia niemieckiego obozu Auschwitz.
Obecnie ruch kołowy przebiega wzdłuż wschodniego ogrodzenia byłego obozu, a szosa jest oddalona od niego zaledwie o kilkanaście metrów. W centralnej części znajduje się historyczna brama, uznawana za jeden z symboli miejsca pamięci Auschwitz. Tuż przy niej jest skrzyżowanie.
Nowa droga odsuwa ulicę Ofiar Faszyzmu od poobozowego ogrodzenia. Rozpoczyna się w pobliżu południowo-wschodniego krańca byłego obozu i kończy nieopodal północno-wschodniego rogu miejsca pamięci. Od bramy będzie ją dzieliło w prostej linii ok. 150 m. Wiosną przy drodze powstanie chodnik, ścieżka rowerowa, a teren zostanie obsadzony zielenią.
Długość nowej drogi wynosi ok. 1 km. Poprawi ona nie tylko bezpieczeństwo historycznych miejsc, ale także układ komunikacyjny w sołectwie Brzezinka. Znikną problemy wynikające z dużego natężenia ruchu turystycznego.
Prace budowlane trwają od jesieni ub.r. Droga miała zostać oddana do użytku z końcem listopada, ale – gdy prace już finiszowały - pojawiły się problemy z wykonawcą. Prace zostały zatrzymane. Samorząd Oświęcimia rozwiązał umowę i wyszukał firmę, która dokończyła zadanie.
Perturbacje z dokończeniem budowy drogi odbiły się na kosztach. Inwestycja jest droższa o ok. 250 tys. zł. Koszt pierwotnie szacowany był na ponad 6 mln zł. Głównym inwestorem przy budowie jest gmina Oświęcim. 80 proc. funduszy pochodzi z Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Po 10 proc. przeznaczyły na ten cel gmina i powiat.
Istniejąca dotychczas szosa będzie drogą wewnętrzną Muzeum. Korzystały z niej będą jedynie samochody delegacji oraz pracownicy.
Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy został przyjęty w 1996 r. po konflikcie wokół centrum handlowego nieopodal murów byłego niemieckiego obozu Auschwitz, które budowała prywatna spółka. Jest skierowany do samorządów rejonu Oświęcimia. Zakłada przede wszystkim uporządkowanie i zagospodarowanie terenów wokół Muzeum Auschwitz. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ mmu/