Instytut Teatralny wspólnie z Instytutem Slawistyki Zachodniej i Południowej Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutem Filologii Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej przygotował online międzynarodową konferencję „Cyrk: genealogie, imaginaria, translacje”, która rozpocznie się w środę.
Międzynarodowa konferencja naukowa "Cyrk: genealogie, imaginaria, translacje", poświęcona historii i współczesnemu obliczu sztuki cyrkowej, odbędzie się online w dniach 28-30 października i będzie w całości transmitowana na stronie internetowej Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego (IT) oraz na kanale YouTube i Fb IT.
Konferencję zainauguruje 28 października o godz. 10 sesja wprowadzająca, podczas której zaplanowano dwa wystąpienia - Eleonor Lybeck pt. "Cyrk na scenie: występy sceniczne i kultura polityczna w Irlandii, 1770-2020" oraz Hanusa Jordana zatytułowane "Od prywatnego do państwowego. Przemiany czechosłowackiego cyrku w latach pięćdziesiątych XX wieku".
"Badania nad cyrkiem nie mają w Polsce ugruntowanej pozycji, a jeśli już są podejmowane, to jako uzupełnienie historii kultury popularnej, antropologii widowisk, performatyki, animal studies, studiów miejskich czy filmoznawstwa. Cyrk został niemal całkowicie zdeprecjonowany również w aktualnie obowiązujących, wciąż powielanych hierarchiach i dystynkcjach kulturowych" - napisano w informacji o konferencji na stronie IT.
Zwrócono uwagę, że "przeobrażenie się luźnego zbioru +sztuk cyrkowych+, kuglarstwa i dell'arte w wyrazistą instytucję nowożytnego cyrku i w autonomiczną dziedzinę sztuki było jedną z cezur formowania się modernitas w obrębie nowoczesnej kultury miejskiej".
"Cyrk funkcjonował jako laboratorium technologicznych innowacji czy quasi-instytucja edukacyjna. Prekursorsko propagował wzorce nowoczesnego życia: mobilności społecznej, treningu fizycznego i estetyk cielesności, kultu celebrytów i superbohaterów. Odegrał znaczącą rolę w powstaniu nowoczesnych mediów i profesjonalnego sportu" - czytamy na stronie IT.
Organizatorzy przypomnieli, że cyrk "z jednej strony był instytucją życia społecznego, podlegającą przeobrażeniom, posiadającą swoją bogatą historię", a "z drugiej - stanowił rozrastające się wraz z upływem czasu imaginarium: archiwum form, wyobrażeń, wzorców kulturowych, typów symbolicznych i praktyk kulturowych".
"Cyrk odcisnął swój ślad we wszystkich odmianach sztuk. Jego cywilizacyjna i kulturowa pozycja opierała się na dynamicznych, niepokojących paradoksach: była wpływowa i marginalna, wzbudzała fascynację, a jednocześnie pogardę" - czytamy w informacji o konferencji.
Jak podkreślono, "cyrk stanowił realizację cywilizacyjnego marzenia o sztuce egalitarnej".
Więcej informacji o konferencji i jej programie na stronie: https://www.instytut-teatralny.pl/aktualnosci/cyrk-genealogie-imaginaria-translacje-miedzynarodowa-konferencja-naukowa-online_2020-10-28.
Konferencję zorganizowano w ramach cyklu IT pod nazwą "W świecie widowisk".(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
gj/ skr/