Do pracowni konserwatorskiej trafiła niebagatelnych rozmiarów Zasłona Wielkopostna z kościoła w Łodygowicach pw. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza. Powstała w 1842 r. Tkanina wróci do świątyni przed Wielkanocą – podaje Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Katowicach.
„Zabytkowa tkanina o wymiarach 4 x 4 m jest dwustronna i przedstawia malowane sceny m.in. Męki Pańskiej w układzie pasowym - Zaparcie się Piotra, Ostatnia Wieczerza, pokutująca Maria Magdalena, Podniesienie Krzyża, Ukrzyżowanie, Zdjęcie z krzyża - Pieta, Modlitwa w Ogrojcu, Pocałunek Judasza” – poinformował urząd.
Autorem obrazów był Antoni Chrząstkiewicz (także Krząstkiewicz, Chrząsckiewicz, Krząsckiewicz - PAP). To malarz związany z Żywcem, w którym się urodził 23 maja 1790 r. i zmarł 15 lutego 1870 r. Tworzył głównie obrazy do świątyń na Żywiecczyźnie.
Zasłona służy do przysłaniania ołtarza od piątej niedzieli Wielkiego Postu do Wielkiej Środy. W łodygowickiej świątyni, ze względu na zły stan zachowania, zasłona od wielu lat nie była już używana. Będzie to możliwe po kompleksowej konserwacji – wskazano.
Zabytkowa zasłona należy do wyposażenia drewnianego kościoła pw. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Łodygowicach na Żywiecczyźnie. „Służy do przysłaniania ołtarza od piątej niedzieli Wielkiego Postu do Wielkiej Środy. W łodygowickiej świątyni, ze względu na zły stan zachowania, zasłona od wielu lat nie była już używana. Będzie to możliwe po kompleksowej konserwacji” – wskazano.
Prace przeprowadzi zespół konserwatorów pod kierunkiem prof. Edwarda Kosakowskiego z krakowskiej ASP.
Urząd poinformował PAP, że jeśli „w trakcie prac konserwatorskich nie okaże się, iż potrzebne są dodatkowe, nieprzewidziane zabiegi, to zasłona powinna wrócić do Łodygowic jeszcze przed Wielkanocą”.
Drewniany kościół pw. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Łodygowicach został wzniesiony w latach 1634-1635. Obecnie poddany został remontowi konserwatorskiemu, który jest częścią projektu renowacji kilku drewnianych świątyń na Podbeskidziu i stworzenia na ich bazie muzeum. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ mmu/