Chóry z Polski i z zagranicy nagrodzono w kończącym się w sobotę Międzynarodowym Festiwalu "Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej" w Hajnówce (Podlaskie). W przesłuchaniach konkursowych tej imprezy, na miejscu oraz online, wzięło udział 28 chórów.
O miejsca w kilku kategoriach rywalizowały w tym roku chóry z: Polski, Białorusi, Litwy, Serbii, Rosji i Ukrainy. Przesłuchania konkursowe ze względu na pandemię odbywały się nie tylko w soborze św. Trójcy w Hajnówce, ale także online.
W sobotę po południu międzynarodowe jury festiwalu ogłosiło wyniki, podkreślając "różnobarwny i bardzo wysoki poziom artystyczny występujących chórów". "Cieszy fakt licznej reprezentacji chórów parafialnych zarówno miejskich jak i wiejskich" - podało jury w uzasadnieniu.
Nagrodę Grand Prix festiwalu przyznano Kameralnemu Chórowi "Sofija" z Kijowa na Ukrainie.
W kategorii chórów parafialnych wiejskich przyznano dwa pierwsze miejsca, otrzymały je polskie chóry: Chór Parafii i Prawosławnej Podwyższenia Krzyża Świętego w Fastach oraz Chór "Harmoń" Parafii Prawosławnej Świętego Apostoła Jakuba z Łosinki.
W kategorii chórów parafialnych miejskich polskich zwyciężył Katedralny Chór Parafii Wojskowej Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego św. Jerzego Zwycięzcy w Warszawie. A wśród chórów parafialnych miejskich zagranicznych pierwsze miejsce zdobył Metropolitarny Chór Katedralnego Soboru Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy z Charkowa na Ukrainie
Wśród chórów akademickich pierwsze miejsce zdobył Chór Kijowskiej Akademii Duchownej (Ukraina). W kategorii chórów dziecięco-młodzieżowych zwyciężył Chór Dziecięco–Młodzieżowy Parafii i Prawosławnej Hagia Sophia w Białymstoku. W kategorii chóry inne pierwsze miejsce przyznano Męskiemu Kameralnemu Zespołowi Wokalnemu "Pathos" z Białegostoku.
Festiwal zakończą dwa koncerty zaplanowane na sobotnie popołudnie i wieczór. Pierwszy odbędzie się w soborze św. Trójcy w Hajnówce, a drugi - w białostockiej cerkwi Hagia Sophia.
Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej, odbywające się pod patronatem Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, mają podkreślać religijny charakter tej muzyki. Cechą charakterystyczną tego festiwalu jest liczny udział chórów parafialnych, na co dzień wykonujących muzykę cerkiewną podczas uroczystości religijnych.
Organizatorzy odnotowują w tym roku 40. festiwal, który powstał w Hajnówce (w pierwszym wzięło udział osiem okolicznych chórów parafialnych) i przez wiele lat odbywał się w tym mieście jako Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej "Hajnówka". Od prawie 20 lat nosi nazwę Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej i organizowany jest z błogosławieństwem zwierzchnika Cerkwi w Polsce metropolity Sawy.
Zwykle festiwal odbywał się w maju, w ubiegłym roku - z powodu pandemii koronawirusa - został przeniesiony na wrzesień, podobnie stało się i w tym roku. Również z powodu różnych trudności wynikających z pandemii zachowano przesłuchania online chórów, które do Hajnówki nie przyjechały, ale zostały zakwalifikowane do części konkursowej imprezy.
To nie jedyny festiwal muzyki cerkiewnej, który we wrześniu odbywa się w województwie podlaskim, uważanym za centrum prawosławia w Polsce. We wtorek w Białymstoku rozpocznie się bowiem Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej "Hajnówka 2021", również zwykle organizowany w maju.
20 lat temu został on przeniesiony z Hajnówki do stolicy regionu; w tym roku zorganizowany zostanie po raz czterdziesty.(PAP)
Autorzy: Sylwia Wieczeryńska, Robert Fiłończuk
swi/ rof/ mhr/