Patrzę na tańce u Chopina przez pryzmat innych dziedzin sztuki. Czasem widzę Picassa w polonezie albo Boscha w mazurku. Myślę, że najważniejsza w sztuce jest wyobraźnia, a nie narzucony z góry przekaz, jak powinno się to grać – powiedział dziennikarzom łotewski pianista Georgijs Osokins.
W sobotę w sesji porannej II etapu przesłuchań XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina wystąpili Rosjanin Arseni Mun, Wietnamczyk reprezentujący też Polskę Viet Trung Nguyen, Łotysz Georgijs Osokins, Amerykanin Evren Ozel i Polacy Kamil Pacholec i Szymon Nehring.
Uczestników zakwalifikowanych do II etapu obowiązuje inny repertuar niż w I etapie, powinien on zawierać m.in. wybrany walc i polonez.
Łotewski pianista Georgijs Osokins, który na XVII Konkursie Chopinowskim w 2015 r. doszedł do finału, podczas sobotniej porannej sesji wykonał Poloneza-fantazję As-dur op. 61, Poloneza B-dur op. 71 nr 2, Mazurka cis-moll op. 30 nr 4 i Mazurka cis-moll op. 50 nr 3, a także Walca F-dur op. 34 nr 3 i Poloneza As-dur op. 53.
Po swoim recitalu powiedział dziennikarzom, że wybrał mazurki, bo kocha je grać, przyznał, że tym razem wybrał wszystkie utwory, które mu się podobają.
"Niektóre z tych kompozycji są mi bardzo bliskie. Do drugiego etapu wybrałem głównie tańce" – dodał. "Jednak tańce Chopina różnią się między sobą. Dziś grałem trzy polonezy, które, mimo że to ten sam gatunek, nie były w ogóle do siebie podobne. Ciekawe dla mnie jest obserwowanie i eksplorowanie tych różnic" – wyjaśnił pianista.
Na pytanie, czy umie tańczyć mazura i poloneza, odparł, że bardziej ceni świat wyobraźni niż świat fizyczny.
"Patrzę na te tańce przez pryzmat innych dziedzin sztuki. Czasem widzę Picassa w polonezie albo Boscha w mazurku. Myślę, że najważniejsza jest sztuka, a nie narzucony z góry przekaz, jak powinno się to grać. Opieram na tym moją interpretację – na wyobraźni" – powiedział.
Przyznał, że jest zadowolony ze swojego występu w II etapie. "Dzisiaj czułem dobrą energię, byłem też dość zrelaksowany. Niestety fortepian mi nie pomagał, ponieważ dzisiaj wilgotność powietrza była ekstremalnie niska. Czułem to od pierwszych akordów. Czasami zmagałem się ze znalezieniem odpowiedniej barwy i balansu. To była ekstremalna sytuacja, bo normalnie dwa dni przed koncertem zapoznaję się z instrumentem" – dodał. "Dzisiaj pomogła mi adrenalina i chociaż kojarzy się ona źle – ze stresem, to mi osobiście pomaga się ona otworzyć i być żywym podczas występu".
Pytany, jak rozwinął się przez ostatnie sześć lat od poprzedniego Konkursu Chopinowskiego, odparł, że na to pytanie powinna odpowiedzieć publiczność. "Myślę, że w sztuce nie chodzi o ewoluowanie, oczywiście należy udoskonalać technikę, ale sztuka zmienia się każdego dnia. Na przykład wczoraj grałem sobie program II etapu i wykonałem go zupełnie inaczej niż podczas konkursu. Możesz grać utwór przez 10 lat, a on będzie inny za każdym razem" – powiedział.
Całość konkursu będzie transmitować Program Drugi Polskiego Radia. Koncerty będą wzbogacone o informacje, relacje, rozmowy z ekspertami. Program II Polskiego Radia będzie także emitował archiwalne nagrania konkursów. Komentarze eksperckie będzie można usłyszeć również na antenie Polskiego Radia Chopin, które dostępne jest w internecie i cyfrowym systemie DAB+.
W specjalnym serwisie multimedialnym konkurschopinowski.polskieradio.pl będzie można znaleźć wszystkie koncerty konkursu i związane z nim informacje oraz audycje chopinowskie ze wszystkich programów Polskiego Radia. Codzienne chopinowskie pasma programów zaplanowały oprócz Dwójki główne anteny PR: Jedynka, Trójka i Czwórka. Podczas Koncertu Laureatów – w czwartek 21 października w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej prezes Polskiego Radia wręczy nagrodę za najlepsze wykonanie mazurków Chopina. To wyróżnienie jest przyznawane przez publicznego nadawcę radiowego już od I Konkursu – w 1927 r.
XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina trwa od 2 do 23 października 2021 r.(PAP)
Autor: Olga Łozińska
oloz/ joz/