W poniedziałek 30 maja 2022 r. w siedzibie Muzeum Narodowego w Warszawie przedstawione zostały wyniki konkursu na rozbudowę tej placówki. Zwycięski projekt, uhonorowany I nagrodą, przygotowała pracownia architektoniczna P2PA z Wrocławia.
Konkurs na opracowanie koncepcji Centrum Konserwatorsko-Magazynowego Muzeum Narodowego w Warszawie został zorganizowany przez Muzeum Narodowe w Warszawie wraz ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich.
„Ważny i uroczysty jest dla nas moment rozstrzygnięcia konkursu. Finałem będzie przygotowanie projektu budowlanego, w konsekwencji projektu wykonawczego, uzyskania pozwoleń na budowę i rozpoczęcia budowy nowego pawilonu Muzeum” – mówił podczas poniedziałkowej konferencji prasowej prof. Łukasz Gaweł, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie.
Dyr. Gaweł zaznaczył, że data rozstrzygnięcia konkursu ma także znaczenie symboliczne „ponieważ równo 150 lat temu, 30 maja 1872 roku, urodził się Bronisław Gembarzewski, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie, który w ciągu 20 lat swojego urzędowania doprowadził do budowy gmachu, w którym obecnie się znajdujemy” – mówił dyrektor MNW.
Zwycięski projekt przygotowała pracownia architektoniczna P2PA z Wrocławia. Nowy pawilon powstanie na tyłach Gmachu Głównego, w parku na Książęcem, „a inwestycja jest możliwa dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wydatki inwestycyjne pod nazwą +Budowa Centrum Konserwatorsko-Magazynowego Muzeum Narodowego w Warszawie+” – zaznaczył dyr. Gaweł.
„To pierwszy etap modernizacji całego kompleksu historycznej zabudowy MNW i pierwsza od dziesięcioleci szansa na powiększenie jego powierzchni” - podkreślił szef MNW.
Spośród 28 prac zgłoszonych do konkursu, jury pod przewodnictwem prof. Jerzego Bogusławskiego, nagrodziło trzy projekty i przyznało dwa wyróżnienia. „Prace, które uhonorowano nagrodami musiały bezwzględnie spełniać trzy warunki: powiązanie projektu z parkiem, z otaczającą go zielenią; zapewnienie możliwości elastycznej rozbudowy i widoczną korespondencję z elewacją obecnego gmachu Muzeum Narodowego, który ma swoją konkretną estetykę” – zaznaczył w rozmowie z PAP prof. Jerzy Bogusławski.
„Natomiast te dwa równorzędne wyróżnienia nie były oceniane pod kątem konkretnych, dość restrykcyjnych zasad, lecz raczej potraktowano je jako niezmiernie ciekawy głos w dyskusji”- mówił prof. Bogusławski
Pierwsze wyróżnienie otrzymała szwajcarska pracownia Schmidlin Architekten z Zurychu, drugie - Innowacyjna Firma Architektoniczna Kamil Domachowski z Gdańska.
„Wyróżnienie pierwsze przyznaliśmy za piękny, niesłychanie estetyczny projekt zagospodarowania przestrzeni, a drugie, podkreślam równorzędne, za zastosowane materiały: nietypowe, proekologiczne” – podkreślił prof. Bogusławski.
„I nagroda w konkursie - zwycięski projekt pracowni P2PA, stanowi nowy model muzealnego magazynu i pracowni konserwatorskich w oparciu o zasady dostępności, partycypacji i edukacji. Budynek spełnia wysokie normy środowiskowe i daje gwarancje optymalizacji kosztów eksploatacji. Praca wpisuje się w otoczenie, stanowiąc jednocześnie jego urozmaicenie” – napisano w komunikacie jury.
„Projekt uhonorowany pierwszą nagrodą spodobał się wszystkim. Widać w nim pięknie przeanalizowane proporcje elewacji istniejącego gmachu, a jednocześnie nie jest to mechaniczne odtworzenie tych proporcji i struktury materiału, lecz w pełni oryginalna propozycja, pozostająca w korespondencji z otoczeniem" – podkreślił prof. Bogusławski. "To pawilon pełen otwartych przestrzeni, które dyskretnie wpuszczają światło, ustawiony tak, że można myśleć o dalszej rozbudowie” – zaznaczył.
II nagrodę otrzymała Pracownia Projekt Praga z Warszawy, III – WXCA z Warszawy.
Nadesłane projekty oceniał 11-osobowy sąd konkursowy pod przewodnictwem architekta prof. Jerzego Bogusławskiego, składający się z przedstawicieli Muzeum oraz architektów ze Stowarzyszenia Architektów Polskich. Wzniesienie nowego pawilonu na Książęcem pozwoli przede wszystkim na rozwiązanie najpilniejszych potrzeb Muzeum w zakresie bezpieczeństwa i przechowywania dzieł sztuki przede wszystkim szczególnie wrażliwych obiektów na podłożu papierowym oraz znacząco ułatwi prowadzenie badań nad nimi.
Gmach Muzeum w Alejach Jerozolimskich 3 zaprojektowany został przez Tadeusza Tołwińskiego w 1926 roku. Jego budowa zajęła ponad dziesięć lat – budynek został otwarty w 1938 roku. Zbiory Muzeum obejmowały wówczas około 100 tysięcy dzieł sztuki. Od tego czasu kolekcja rozrosła się ośmiokrotnie i obecnie liczy ponad 830 tysięcy obiektów.(PAP)
Anna Bernat
abe/ aszw/