Zachęceniu młodych ludzi do świadomej edukacji z rozwijających się nowych technologii, które będą dominować w gospodarce, ale też pokazaniu im zagrożeń związanych np. z hejtem w Internecie, służy kampania społeczno-edukacyjna „+wkręć się w technologię!”, którą rozpoczęła Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego i Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema.
Do maja w praktycznych zajęciach, warsztatach, spotkaniach weźmie udział ok. 2,5 tys. uczniów z Białegostoku, Łomży, Suwałk, Hajnówki, Moniek, Bielska Podlaskiego i Augustowa - poinformowano w piątek na konferencji prasowej w Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego w Białymstoku.
Kampania jest skierowana do młodzieży, ale też do nauczycieli. Ma także zachęcać uczniów do nauki w kierunkach ścisłych, które wiążą się z nowymi technologiami. Technologie te są coraz bardziej powszechne w naszym życiu, edukacji, gospodarce, administracji.
"My na co dzień wspieramy małe i średnie przedsiębiorstwa i widzimy, że nowe technologie, cyfryzacja są bardzo ważnymi czynnikami, żeby nastąpił wzrost konkurencyjności naszych przedsiębiorstw. Zresztą to nie dotyczy tylko biznesu, ale również wszystkich innych sfer gospodarki" - mówił prezes PFRR Marek Dźwigaj. Dodał, że transformacja cyfrowa po prostu ma miejsce i dzieje się niezależnie od wszystkiego.
"Te procesy się dzieją, nowe technologie powstają, nowe technologie są absorbowane do naszego życia codziennego i do biznesu (...) I stawiamy pytanie czy my jako społeczeństwo jesteśmy na to gotowi. Wydaje się, że niby tak, ale dzieje się wszystko tak szybko, że być może jednak nie do końca" - mówił Dźwigaj.
Autorzy kampanii zwracają uwagę, że jeżeli będzie postępował rozwój gospodarki w oparciu o nowe technologie, to będą potrzebni ludzie, którzy te technologie będą umieli tworzyć, ale też obsługiwać.
Dźwigaj mówił, że niepokoi w tym kontekście to, że w Polsce spada liczba absolwentów kierunków nauk ścisłych, które z tymi technologiami się wiążą. Może to oznaczać, że będzie za mało specjalistów w tych dziedzinach, stąd zachęcanie młodych, aby się tymi technologiami interesowali.
"Intencja jest taka, żeby młodych ludzi zaciekawić. Być może część z nich zainteresuje się tematem i swoją drogę edukacyjną i zawodową ukierunkuje właśnie na ten cel" - mówił dziennikarzom Dźwigaj.
Aby zachęcać do technologii, eksperci PwC poprowadzą dla uczniów warsztaty z technologią wirtualnej rzeczywistości (VR), podczas których będzie można odbyć wirtualna wycieczkę na Antarktydę. Nauczyciele odbędą warsztaty z pracownikami Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości - np. VR, druk 3D, narzędzi cyfrowych, które mogą wykorzystać w nauczaniu.
Drugim elementem kampanii ma być zwrócenie uwagi na problem hejtu i cyberprzemocy. Dyrektor Fundacji Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema Jakub Płodzich poinformował, że przewidziano warsztaty „#OgarnijHejt", aby zwrócić uwagę młodym na cyberprzemoc w sieci, która ma dużą skalę i groźne konsekwencje, także związane z próbami samobójczymi młodych ludzi. W warsztatach wezmą udział uczniowie klas VII i VIII szkół podstawowych, ich rodzice i nauczyciele.
Płodzich podał, że w ciągu trzech ostatnich lat takie warsztaty odbyły się dotąd w ok. stu szkołach w całej Polsce. W Podlaskiem warsztaty odbędą się w 10 szkołach.
Cała kampania zostanie podsumowana 26 maja podczas spotkania "Gospodarka jutra" w Operze i Filharmonii Podlaskiej, podczas którego będzie dyskusja o wizji przyszłości z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.(PAP)
Autorka: Izabela Próchnicka
kow/ mir/