Na przełomie sierpnia i września powstaną wojewódzkie zespoły koordynacyjne ds. kształcenia i szkolenia i uczenia się przez całe życie. Mają one wspierać politykę edukacyjną regionów – informuje w czwartek wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek.
Wojewódzkie zespoły koordynacyjne ds. kształcenia i szkolenia oraz uczenia się przez całe życie są elementem zmian w szkolnictwie zawodowym. Mają wspierać politykę edukacyjną województwa na potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki regionu, koordynacji działań w zakresie doradztwa zawodowego w regionach dla uczniów, studentów i dorosłych, a także promocję uczenia się przez całe życie. Będą organizowane przez organy wykonawcze samorządów województw: urząd marszałkowski, wojewódzki urząd pracy, spółka samorządowa.
"Na przełomie sierpnia i września będą podpisane umowy. Mam nadzieje, że będą działać" – poinformowała w czwartek dziennikarzy wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek, która jest pełnomocnikiem rządu ds. wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej i kształcenia zawodowego.
Wskazała, że to część projektu zmian mających dostosowywać szkolnictwo branżowe i techniczne do potrzeb rynku pracy i zmieniającego się świata. Wyjaśniła, że chodzi o jak najlepszą koordynację działań w zakresie kształcenia zawodowego.
"Wojewódzkie zespoły koordynacyjne gromadzą wszystkie podmioty związane z kształceniem zawodowym i branżowym, a także instytucje rynku pracy, wojewódzkie urzędy pracy oraz podmioty gospodarcze tak, aby wspólnie wypracowywać strategię rozwoju, po pierwsze: szkolnictwa branżowego; po drugie: szkolnictwa technicznego, a po trzecie kształcenia, przekształcania i doskonalenia zawodowych umiejętności dorosłych" – powiedziała.
Przypomniała, że reforma szkolnictwa zawodowego opiera się m.in. na powiązaniu szkolnictwa branżowego i technicznego z rynkiem pracy, stąd m.in. zapisy w ustawie, zgodnie z którymi szkoły muszą podpisywać umowy z pracodawcami, nowe podstawy programowe kształcenia w zawodach, które były przygotowywane wraz z branżami oraz przygotowywana i publikowana co roku "Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy".
Wiceminister wskazała też na branżowe centra umiejętności. Mają one być nową jakością w systemie kształcenia branżowego i technicznego. Będą to rozwinięte pod względem technologicznym ośrodki wszechstronnego kształcenia i egzaminowania w poszczególnych dziedzinach, łączące potencjał przedsiębiorców, szkół i uczelni. Na wsparcie stworzenia 120 takich centrów przeznaczono 1,4 mld zł.
Do współpracy w tworzeniu centrów zaproszono ponad 100 branż: organizacji branżowych, izb gospodarczych, stowarzyszeń, zawodowych spółek skarbu państwa oraz państwowych przedsiębiorstw. BCU będą prowadziły 4 rodzaje działalności: edukacyjno-szkoleniową, wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami, innowacyjno-rozwojową i wspierającą realizację doradztwa zawodowego. Z oferty BCU mają skorzystać uczniowie, studenci, nauczyciele, wykładowcy i pracownicy branż.
W każdej ze 120 dziedzin określonych na potrzeby konkursu powstać ma jedno centrum w kraju – o jego lokalizacji zdecyduje dana branża, przy czym BCU będą tworzone przy szkołach kształcących w zawodach lub przy centrach kształcenia zawodowego.
Na początku lipca w siedzibie resortu edukacji i nauki odbyła się uroczystość podpisania pierwszych 14 umów na utworzenie branżowych centrów umiejętności.
Podpisane wówczas umowy objęły następujące dziedziny: florystyka – Śląskie Centrum Florystyczne Rekpol sp. z o.o., obuwnictwo – powiat wadowicki, energetyka odnawialna (słoneczna) – powiat żywiecki, elektronika – powiat jarosławski, mechatronika – gmina Wałbrzych, piekarstwo – miasto Poznań, przemysł ceramiczny – powiat opoczyński, przemysł lotniczy – powiat mielecki, mechanizacja rolnictwa – powiat kaliski, eksploatacja portów i terminali lotniczych – Zakład Doskonalenia Zawodowego w Katowicach, elektryka – miasto Siedlce, realizacja nagrań i nagłośnień – województwo łódzkie, geodezja – powiat zamojski, górnictwo – Miedziowe Centrum Kształcenia Kadr w Lubinie, KGHM. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ joz/