Średnio 18,1 mln Polaków słuchało w 2023 r. radia – wynika z badania Audio Track, opublikowanego przez Krajowy Instytut Mediów. Najlepsze rezultaty zanotowały RMF FM, Radio Zet i Radio ESKA. Liczba odbiorców radia spada – rok temu było ich ponad 20 mln.
Opublikowany na stronie internetowej Krajowego Instytutu Mediów raport przedstawia uśrednione wyniki pomiaru rocznego, które zestawiono z rezultatami z roku 2022. Prezentuje zasięg radia, a także omawia zmiany dotyczące sposobu jego słuchania. Podsumowuje wyniki grup radiowych i poszczególnych stacji.
Najlepszy wynik słuchalności w 2023 r. osiągnęła stacja RMF FM - słuchało jej dziennie ok. 17,9 proc. odbiorców. Kolejne w rankingu są: Radio ZET (9,8 proc., wzrost o 0,4), Radio ESKA (5,3 proc., spadek o 0,8), Jedynka PR (4,7 proc.) i Audytorium 17 (3,7 proc.).
Liderem zestawienia pozostaje Grupa RMF (RMF FM, RMF MAXX, RMF Classic, RMF24, Radio GRA), jej wynik spadł jednak wobec zeszłorocznego o ok. 2 proc. Umocniła się pozycja Grupy Eurozet (Radio ZET, TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Plus, Antyradio, Radio Pogoda, Meloradio, Rock Radio, Chillizet), wyniki Polskiego Radia (Program 1 PR, Program 2 PR, Program 3 PR, PR24) pozostały wobec 2022 r. bez zmian, utrzymując się na poziomie 7 proc.; Audytorium 17, obejmujące 23 lokalne stacje PR, zanotowało wynik 3,7 proc. (spadek z 3,8).
Z badań wynika, że audytorium radiowe w Polsce wynosi średnio 18,1 mln słuchaczy dziennie. Liczba odbiorców spada - w 2022 r. wynosiła 20,1 mln. Słuchacze pozostają wierni jednej stacji, napisano w zamieszczonym na stronie KIM dokumencie, spędzają przy odbiornikach nieco ponad 3 godziny dziennie, tyle samo, co w 2022 r.
"Największą popularność radio osiąga wśród osób między 30. a 64. rokiem życia" - czytamy - "Wyższe zasięgi obserwowane są wśród osób aktywnych zawodowo. Relatywnie częściej słuchają radia osoby z wykształceniem średnim bądź wyższym oraz te jeżdżące samochodem". Radia samochodowe wyprzedziło domowe odbiorniki jako najpopularniejsze urządzenie do słuchania - dalej w zestawieniu plasują się telefony komórkowe i telewizory. Największą słuchalność radio osiąga w godzinach porannych.(PAP)
pj/ dki/