Requiem Gabriela Faure oraz Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego i Francisa Poluenca zostaną wykonane podczas finałowego koncertu 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Wielki Piątek w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
Orkiestrą Filharmonii Narodowej dyrygować będzie Andrzej Boreyko, a Chór FN poprowadzi Bartosz Michałowski. Solistami będą Iwona Sobotka – sopran i Adam Kutny - baryton.
Requiem d-moll op.48 skomponował Gabriel Faure; dzieło jest uważane za jedno z najpiękniejszych Requiem XIX wieku.
To utwór o wiecznym odpoczynku i ukojeniu. „Mówiono, że moje Requiem nie wyraża strachu przed śmiercią, ktoś je nazwał kołysanką śmierć. Ale ja w taki sposób właśnie sposób postrzegam śmierć: jako szczęśliwe uwolnienie, jako pragnienie szczęścia pozaziemskiego, a nie bolesne doświadczenie” – opisywał swoje dzieło kompozytor.
Francuski kompozytor Gabriel Urban Faure, (1845–1924), uczył się w paryskiej Ecole de Musique Classique et Religieuse, kształcącej głównie organistów. Faure od 21 roku życia przez kilkadziesiąt lat był organistą w kościołach w Rennes i W Paryżu. W roku 1896 został profesorem kompozycji w Konserwatorium Paryskim, a w roku 1905 dyrektorem tej uczelni.
Faure uznawany był za mistrza małych form. „Miał - zdaniem muzykologów – inwencję melodyczną, wrażliwość harmoniczną, poczucie proporcji (…) swoją sztukę doprowadził do klasycznej prostoty i klarowności”.
Podczas koncertu w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej zostaną przedstawione publiczności dwa wykonania Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego i Francisa Poulenca.
Utwór, którego słowa napisał Jacopone da Todi w XIII wieku, był inspiracją dla setek kompozytorów, malarzy, rzeźbiarzy i poetów. Od średniowiecza po współczesność, odczytywano to dzieło na swój wyjątkowy sposób. Stabat Mater, opowieść o Maryi stojącej pod krzyżem, ma w sobie wymiar i głęboko chrześcijański, i zarazem bardzo uniwersalny, ogólnoludzki.
Stabat Mater Dolorosa… „Stała Matka bolejąca/ Koło krzyża łzy lejąca/ Gdy na krzyżu wisiał Syn/ A jej duszę potyraną/ Rozpłakaną, poszarpaną/ Miecz przeszywał ludzkich win”.
Stabat Mater Krzysztof Penderecki skomponował w roku 1962 r. Utwór został napisany na trzy chóry mieszane, 48 głosów. Partie śpiewaków mają awangardowy rozmach i charakter; to nie tylko śpiew, ale i recytacje, okrzyki, gwizdy, szepty. Kompozycja została włączona przez kompozytora do części II monumentalnej Pasji według św. Łukasza, którą Penderecki ukończył cztery lata później.
Francuski kompozytor i pianista Francis Poulenc (1899-1963) pracował nad kompozycją Stabat Mater od 1950 do 1951 toku. Utwór, na solowy sopran, chór mieszany i orkiestrę, napisał po śmierci przyjaciela Christiana Berarda.
W kompozycjach Poulenca widać – jak zaznaczają muzykolodzy – bogatą inwencję melodyczną; wniósł do muzyki francuskiej nowe melodie, wnikliwość, dowcip i elegancję.
28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, który trwa od 17 marca, jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, trwa do 29 marca 2024 r. Koncert finałowy odbędzie się 29 marca o godz. 19.30 w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. (PAP)
Autorka: Anna Bernat
abe/ dki/