Muzyka Jana A.P. Kaczmarka do filmu „Marzyciel” w reżyserii Marca Forstera trafiła do serc milionów widzów na całym świecie, podkreśla NBC News. O śmierci polskiego kompozytora poinformowały we wtorek wiodące amerykańskie media.
NBC News w obszernym artykule zauważa, że wśród ponad 50 utworów dla filmów i telewizji autorstwa Jana A.P. Kaczmarka, głównie z lat 90. i 2000., znajdują się takie tytuły jak „Unfaithful”,”Bliss”, „Aimee and Jaguar”, „The Visitor” oraz „Get Low”. Stworzył też muzykę do czteroczęściowego francusko-włoskiego miniserialu „Wojna i pokój” z 2007 roku. „Urodził się w Koninie w 1953 roku, uzyskał wykształcenie prawnicze. Jednak porzucił planowaną karierę dyplomaty, aby komponować muzykę dla eksperymentalnej grupy teatralnej, którą kierował awangardowy reżyser Jerzy Grotowski w Poznaniu w latach siedemdziesiątych” – przypomina NBC News.
Jan A.P. Kaczmarek założył własny zespół, Orkiestrę Ósmego Dnia, która w latach 70. i 80. koncertowała w Europie, wydając w 1982 roku płytę „Music for the End”. Grał na pianinie, syntezatorach, perkusji oraz instrumentach podobnych do cytry, pięciokrotnie wygrał plebiscyt magazynu „Jazz Forum”. W nawiązaniu do osiedlenia się kompozytora w roku 1989 roku w Ameryce, NBC News podkreśla, że Polak pisał muzykę dla Goodman Theatre w Chicago oraz Mark Taper Forum w Los Angeles. Za muzykę do off-broadwayowskiej inscenizacji „Tis Pity She’s a Whore” z Valem Kilmerem i Jeanne Tripplehorn na festiwalu szekspirowskim w Nowym Jorku w 1992 roku zdobył nagrodę Drama Desk. NBC News przypomina też o rozpoczętej w roku 1995 długotrwałej współpracy Kaczmarka z Agnieszką Holland, która zaowocowała muzyką do filmów „Całkowite zaćmienie”, „The Third Miracle”, a dla telewizji „Shot in the Heart” oraz „A Girl Like Me: The Gwen Araujo Story”.
„Podobał mi się jej styl pracy. w ogóle nie martwiła się o komercyjność. Nie szukała łatwych dźwięków ani konwencjonalnych ścieżek dźwiękowych” – cytuje amerykańska stacja jeden z wywiadów z polskim kompozytorem. Akcentuje, że muzyka do biograficznego filmu o J.M. Barrie „Marzyciel” w reżyserii Marca Forstera trafiła do serc milionów widzów. „Niewinność jest kluczem do tego filmu, a moja muzyka jest dostarczana w zupełnie inny sposób niż w innych przypadkach. (…) Było to jak introspekcja w świat dzieci. Chciałem, aby niewinność była duszą samej ścieżki dźwiękowej” – cytuje NBC News Kaczmarka. Za muzykę do „Marzyciela” Polak zdobył w 2005 roku Nagrodę Oscara, był nominowany do BAFTY i Złotego Globu.
NBC News przytacza też uwagi kompozytora dotyczące jego podejścia do filmu: „Natychmiastowa reakcja na obraz jest niezbędna. Kiedy widzę film, reaguję, i to jest najważniejszy moment. Potem oczywiście pracujesz nad strukturą i dokonujesz poprawek, ale istota znalezienia dobrego tematu lub charakteru muzyki zazwyczaj dzieje się w tym pierwszym momencie kontaktu”.
Według NBC News zainspirowany Sundance Institute Kaczmarek założył na początku lat 2000. Instytut Rozbitek, który miał na celu rozwijanie nowych idei w dziedzinach filmu, teatru, muzyki i nowych mediów. Później założył i pełnił funkcję dyrektora kreatywnego na międzynarodowym festiwalu filmu i muzyki Transatlantyk w Poznaniu w latach 2011 i 2012.
Jan Andrzej Paweł Kaczmarek – autor muzyki do ponad 70 filmów długometrażowych i dokumentalnych oraz polskich i amerykańskich spektakli teatralnych, zmarł 21 maja 2024 roku w wieku 71 lat.
Z Nowego Jorku Andrzej Dobrowolski (PAP)
ad/ san/