Węgierski wagon motorowy z lat 70. należący do zachodniopomorskich Przewozów Regionalnych odzyskał dawny blask. Miłośnicy kolei chcieliby, aby odrestaurowany wagon serii SN61 powrócił w przyszłym roku na tory i ponownie woził pasażerów.
Szczeciński wagon SN61 oryginalnie oznaczony numerem 189 został wyprodukowany w 1972 r. przez węgierską firmę Ganz-Mavag. 250 wagonów tej serii zostało wyprodukowanych dla PKP od 1960 do 1975 r. Na początku lat 90. wagony SN61 zostały wycofane z eksploatacji, przetrwać udało się nielicznym.
Odrestaurowany w Szczecinie SN61 jest jedynym w kraju w pełni sprawnym wagonem tego typu - powiedział PAP w środę dyrektor zachodniopomorskich Przewozów Regionalnych Andrzej Chańko. Już w trakcie jego odnawianie zgłaszali się ludzie z różnych części kraju, którzy chcieli go wynająć - dodał Chańko.
Pięć lat temu wagon od spółki PKP Cargo, która przeznaczyła go na złom, kupiło za 36 tys. zł Województwo Zachodniopomorskie, które przekazało pojazd Przewozom Regionalnym. "Ganz" - jak popularnie nazywano wagony tego typu - trafił do lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie, gdzie odzyskał dawny blask.
"Przed remontem wagon był w złym stanie technicznym i bardzo źle wyglądał, teraz jest sprawny technicznie, a jego wygląd cieszy oko" - powiedział Chańko. Według niego, to zasługa pracowników lokomotywowni i miłośników kolei, którzy bardzo zaangażowali się w renowację.
"Przed remontem wagon był w złym stanie technicznym i bardzo źle wyglądał, teraz jest sprawny technicznie, a jego wygląd cieszy oko" - powiedział dyrektor zachodniopomorskich Przewozów Regionalnych Andrzej Chańko.
"Część pracowników jeszcze w latach 70. pracowała przy podobnych maszynach, teraz przeżywali drugą młodość, przywracając do stanu świetności wagon. Dzięki nim udało się także zdobyć oryginalne części" - dodał Chańko.
"W 2014 r. przeprowadziliśmy próbę uruchomienia silnika, która zakończyła się powodzeniem" - powiedział naczelnik Sekcji Eksploatacji i Utrzymania Taboru Szczecin Wzgórze Hetmańskie Czesław Krawczyński. "Później skoncentrowaliśmy się na pracach remontowych; pomalowaliśmy go, wymieniliśmy linoleum, stare przewody elektryczne. Dopóki nie zostanie wykonana naprawa główna, będzie miejscem spotkań miłośników kolei" - dodał Krawczyński.
Remont przeprowadzony został bezpłatnie po godzinach pracy przez Koło Miłośników Kolei przy zachodniopomorskich Przewozach Regionalnych. Województwo przekazało na zakup niezbędnych materiałów do remontu 32 tys. zł.
Pojazd nie może na razie przewozić pasażerów, ponieważ nie ma pełnej dokumentacji technicznej niezbędnej do wykonania kosztownej naprawy głównej oraz uzyskania świadectwa sprawności technicznej. "Chcielibyśmy, aby za rok wagon mógł już przewozić pasażerów" - powiedział Chańko.
Szczeciński "ganz" będzie jedną z atrakcji 55. rocznicy uruchomienia lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie, której obchody zaplanowano na najbliższą sobotę.
Spalinowe wagony motorowe SN61 zakupiono z myślą o obsłudze tras regionalnych, ale wykorzystywano je także jako pociągi dalekobieżne i ekspresy.(PAP)
res/ mhr/